הפרעות קשב וריכוז

ריפוי הפרעת קשב וריכוז באמצעות נוירופידבק

הפרעת קשב וריכוז מתחילה בילדות ונמשכת בבגרות. ילדים עם הפרעת קשב וריכוז מתקשים בלימודים, ביצירת קשרים חברתיים, נוטים לרגישות יתר, התפרצויות כעס ואימפולסיביות. בבגרותם, מתקשים הלוקים בהפרעות קשב להתרכז, להתארגן בעבודה, להתמיד ולשמור על מקום העבודה. לעיתים אף נוטים להתקשות בקיום קשרי זוגיות ומשפחה תקינים.

מהו טיפול בנוירופידבק?

טכנולוגיית נוירופידבק (NeuroFeedback) היא שיטת טיפול מודרנית המאפשרת למטופל ללמד את מוחו כיצד לפעול באופן אופטימלי. הסדרת פעילות גלי המוח הנלמדת במהלך הטיפול מביאה להקלה משמעותית בסימפטומים מסבי סבל. מדובר בטיפול ללא תרופות, שאינו פולשני כלל. השיטה פותחה בנאסא (סוכנות החלל) כדרך אפקטיבית לשיפור ביצועים ואימון המוח (שם היתה המטרה שכלול מיומניות הריכוז של האסטרונאוטים). השיטה מתבססת על עיקרון ההתניה: מטופל צופה בסרט לבחירתו. המחשב קורא את פעילות גלי המוח של המטופל בעת הצפייה ומתגמל אותו בכל פעם שמוחו פועל באופן תקין: כאשר הפעילות תקינה, רואה המטופל את הסרט באופן חד וברור. כאשר המחשב מזהה פעילות בלתי רצויה, נראה הסרט באופן מטושטש. כך לומד מוחו של המטופל לפעול בצורה מיטבית.

(באיור יחס גלי תטא / ביתא לא תקין בנק' CZ האחראית על ויסות קשב וריכוז)

בניגוד לתרופות דוגמת הריטלין המשמשות לטיפול בסימפטומים אך אינן פותרות את שורש הבעיה, הטיפול בטכנולוגית נוירופידבק משפר ואף מרפא את מצבו של המטופל באופן כזה בו ההישגים נשמרים לתמיד. טיפול נוירופידבק הינו טיפול ייחודי וחדשני, פרי פיתוחה של סוכנות החלל האמריקאית (NASA) המאפשרת טיפול בהפרעות קשב וריכוז (ADD/ADHD) ללא ריטלין.

מדובר בשיטת טיפול המסתייעת במכשיר EEG אשר מנטר את הפעילות החשמלית המוחית ON LINE בזמן שהמטופל צופה בסרט וידאו. במידה וגלי המוח הנקלטים על ידי המכשיר הם תקינים הרי שהמטופל "מתוגמל" על ידי צפייה נוחה ומיטבית בסרט (צפייה באיכות טובה, ללא הפרעות בתמונה או בצליל). לעומת זאת, אם המוח יוצר בזמן הצפייה גלי מוח אשר אינם תקינים (כמו למשל בהפרעות קשב וריכוז) הרי שהמחשב יגרום לטשטוש וירידה באיכות התמונה והצליל, של הסרט בו צופה המטופל. טכניקה זו מהווה התניה אופרנטית פשוטה (חיזוק חיובי או שלילי שנועדו לקדם התנהגות) אשר נתפסת על ידי המוח כמשוב (פידבק) לגלים אותם הוא יוצר. באופן כזה המוח אשר מבקש (באופן לא מודע) לראות טוב יותר את הסרט, לומד לייצר גלים תקינים במקום גלי המוח הפתולוגים אותם ייצר קודם לכן. המטרה בטיפול באמצעות נוירופידבק היא שהאימונים החוזרים ונשנים והחיזוקים החיוביים על השיפור בדפוס גלי המוח, יביאו לכך שמוחו של המטופל יוכל לפעול כרצוי לאורך זמן וללא מאמץ. זהו אם כך יתרונו הגדול של טיפול זה על נטילת תרופות. בעוד שתרופות משפיעות לפרק זמן קצר (ומביאות עימן תופעות לוואי שונות ולא רצויות), נוירופידבק מכוון להטמיע את השינוי לכל החיים והופך לטבעו של המטופל. הטיפול משנה את הפעילות המוחית ולפיכך מאפשר תפקוד לימודי, חברתי ומשפחתי, כל שעות היממה, בסופי שבוע ללא תלות בתרופה או חשש מתופעות הנלות לטיפול התרופתי.

לטיפול אין תופעות לואי!

הטיפול נעשה תוך כדי צפיה בסרט DVD ולכן אינו משעמם וקל להתמיד בו. שיטת הטיפול ועמידותה לאורך שנים רבות הוכחו מחקרית ע"י קבוצות חוקרים שונות בארה"ב ובאירופה, במחקרים קלינים רבים שנערכו בעשור האחרון ופורסמו בירחוני הרפואה המובילים בעולם. שיטת הטיפול של ד"ר תמר פולט- זמירי במכון גפן מאפשרת שילוב טכניקה זו עם צמחי מרפא המזרזים את תהליך הריפוי ומחזקים את עמידותו ובשילוב עם פסיכותרפיה והנחיה הורית.

הטיפול נמצא יעיל מאוד גם ללקויות למידה, לאוטיזם , אפילפסיה, הפרעות חרדה, לתסמונת טורט ולאינסומניה (הפרעות שינה).

להלן תשובות למספר שאלות אשר אני נשאלת תדיר:

מוח מורכב ברובו מתאי עצב. תאי העצב מעבירים אותות זה לזה, חלקם אותות חשמליים שתאי המוח מייצרים.
כשמתבוננים בתרשים של הפעילות המוחית מבחינים בכמה סוגי גלים, בעיקר גלי אלפא, גלי ביתא, גלי תטא וגלי דלתא.  גלים בעוצמה חריגה או במיקום חריג מעידים על בעיה.

אלקטרואנצפלוגרף (באנגלית (Electroencephalograph בראשי תיבות: EEG, אא"ג בעברית "רשמת מוח חשמלית".

בבדיקת EEG מודדים את זרמי החשמל הזעירים, שהמוח מייצר בעת פעולתו. 
הבדיקה אינה כואבת, אינה מזיקה ואינה כרוכה בקרינה. בעת הבדיקה לא מוכנס שום חומר לגוף ואין כל השפעה על פעילות המוח. הבדיקה מתבצעת כך: מרכיבים למטופל כובע מדידה, שמכיל גלאים. גלאים אלה רגישים מאוד לזרם החשמלי של המוח והם מקליטים אותו. הגלאים לא משדרים, אלא קולטים את פעילות גלי המוח ומעבירים אותה למחשב.

בעולם נהוגות 2 גישות לקביעת פרוטוקול טיפולי:

  1. הגישה הסטטיסטית. גישה זו קובעת מראש פרוטוקול קבוע לכל מחלה או בעיה. פרוטוקול זה הוא אחיד אך אינו מתאים לכל אחד.
  2. רפואה בהתאמה אישית. עורכים בדיקה מדוקדקת של גלי המוח טרם הטיפול ומשווים את התוצאות לנורמה. הטיפול מותאם אישית לאחר לימוד תבניות גלי המוח של המטופל עצמו.

זוהי השיטה המיושמת אצלנו במכון "גפן".

טכנולוגיית נוירופידבק עובדת במנגנון של משוב. אנחנו נותנים משוב חיובי למוח וכך מלמדים את המוח לפעול באופן תקין. בתהליך הטיפול בנוירופידבק אין כל אמצעי חודרני: לא מזרימים שום זרם חשמלי, לא מפעילים כוח מגנטי ולא מכניסים לגוף חומרים כימיים. אפשר לדמות את תהליך הטיפול בנוירופידבק לילד הלומד לרכב על אופניים. כאשר הילד עולה לראשונה על האופניים הוא נוטה לפול לצד אחד, ואז אנו תומכים בו ומיישרים אותו. אז הוא נוטה לפול לצד השני ושוב אנו מיישרים אותו. הילד נוסע ומרגיש תחושת ביטחון והנאה מכך. באופן זה המוח של הילד לומד מה צריך לעשות כדי להישאר יציב ותחושת הביטחון וההנאה מהרכיבה משמשות כמשוב חיובי.

באופן דומה פועל המוח בעת טיפול נוירו פידבק.

המטופל צופה בסרט וידאו תוך כדי חיבור לאלקטרודה הקוראת את גלי המוח שלו באיזור עליו עובדים במפגש.

במידה והמוח מייצר יותר או פחות מגלי המוח אשר בחרתי עבורו אזי הוא יצליח לראות טוב יותר את הסרט (חדות גבוהה יותר + קול רם יותר). דבר זה מהווה משוב חיובי למוח והוא מנסה לשמר מידה זו של צפיה איכותית ובכך "מתקן" את גלי המוח.

מספר הפגישות משתנה בהתאם לבעיה. מחקרים בעולם מלמדים, שלרוב מרגישים שיפור לאחר מספר קטן של מפגשים (עד 12) והשיפור הולך ומתעצם עם הפגישות. טיפולים בהפרעת קשב וריכוז דורשים 40-50 פגישות לערך, טיפולים בילדים בספקטרום האוטיסטייותר מכך ותלויות במצבו הראשוני של המטופל. עם זאת חשוב לזכור, שמדובר כאן ברפואה בהתאמה אישית. ההתאמה האישית מתבטאת לא רק בבחירת הפרוטוקול הטיפולי המתאים לכל מטופל על פי מצבו, אלא גם בהתאמת מספר הפגישות שאותו מטופל צריך. יש אנשים, שלקותם עמידה יותר ואחרים, שלקותם מגיבה בקלות יותר.

מניסיוננו במכון גפן, שילוב גישה טיפולית זו יחד עם רפואה סינית וצמחי מרפא טבעיים מקצר את משך הטיפול ומגדיל את יעילותו באופן ניכר.

זוהי השיטה עליה אנו נוהגים להמליץ למטופלינו.

לרוב הפגישות נמשכות בין חצי שעה ל40 דק' והתדירות המומלצת היא פעמיים בשבוע.

באופן עקרוני, לאחר שהמוח למד, הוא זוכר זאת לתמיד. ישנם מחקרים שמלמדים, שעשר שנים לאחר הטיפול בילדים עם הפרעות קשב וריכוז, ההישגים נשמרו. מחקרים שבדקו ילדים עם ליקויי למידה הוכיחו כי שנתיים לאחר הטיפול, השתמרו הישגיו. מטופלים שטופלו בשיטה זו ברחבי העולם מדווחים, שגם במצבים אחרים השיפור מתמיד.

לאחר אימון נוירופידבק מוצלח, התרופות המכוונות לתפקוד מוחי עשויות שלא להיות נחוצות יותר, או שהן עשויות להידרש במינון נמוך יותר, כאשר המוח משתלט על תפקידה של הרגולציה. ירידה זו בתרופות בולטת במיוחד כאשר התרופות ממלאות תפקיד תומך. בכל מקרה, מרפאתנו מפנה את המטופל אל הרופא אשר רשם לו מלכתחילה את התרופה והוא אשר מורה על הפסקת הטיפול.

מנסיוננו, רובם המוחלט של המטופלים אינם זקוקים עוד לתרופות מתום סדרת אימוני הנוירופידבק.

מאמרים קשורים

מקום פרסום : Frontiers in Human Neuroscience. Published online Nov 13, 2014

במחקר זה בוצעה מטא אנליזה שנועדה לבחון את יעילות טיפולי הנוירופידבק בקרב ילדים עם הפרעות קשב וריכוז, כפי שנמצא במחקרים מבוקרים.

במאמר הנוכחי אספו מידע מחמישה מחקרים שכללו 263 מטופלים בגילאים 8-11 עם הפרעות קשב וריכוז. 146 מהמטופלים עברו אימון של נוירופידבק, ושאר המטופלים קיבלו טיפול דמה או טיפולים חלופיים כגון ביופידבק או טיפול המשפר יכולות קוגנטיביות.
 המחקרים שנסקרו כללו קבוצה שעברה טיפול נוירופידבק אמיתי לעומת קבוצת ביקורת שעברה טיפול חלופי או טיפול דמה.

מחקרים אלה נועדו להכריע האם טיפול נוירופידבק משפר בצורה מובהקת סימפטומים של חוסר קשר, היפראקטיביות ואימפולסיביות כפי שמשתקף בדיווחי ההורים ודיווחי המורים.
תוצאות: בשאלוני קונורס סטנדרטיים שההורים מילאו ניתן לראות ירידה בציון הADHD הכללי, ירידה במדד חוסר הקשב וירידה במדד ההיפראקטיביות ואימפולסיביות בקבוצת הטיפול בהשוואה לקבוצות הביקורת. בשאלוני הקונורס שהמורים מילאו ניתן לראות שיפור ניכר במדד חוסר הקשב בקרב מטופלים שקיבלו אימון נוירופידבק, בהשוואה לקבוצות הביקורת.
מסקנת המחקר: נוירופידבק מוביל לשיפור במימד חוסר הקשב לעומת טיפולי הדמה שלא הראו שיפור כלל.

למידע נוסף >

שם המחקר: אימון נוירופידבק שנערך במסגרת בית ספרית בקרב ילדים עם הפרעת קשב וריכוז אשר הדגים שיפור לאורך זמן בסימפטומים כפי שנמצא במחקר אקראי ומבוקר.

מקום פרסום Pediatrics originally published online February 17, 2014

 

מחקר זה כלל מדגם של 104 ילדים עם ADHD בגילאי 7-11

מחקר זה הינו מחקר המשך למחקר אשר ערכו בעבר ובו נמצא שיפור משמעותי בסימפטומים של הADHD לאחר אימון נוירופידבק שנערך במסגרת בית ספרית.

מחקר המשך זה, בדק את משך הזמן שנמשך השיפור במצבם של הילדים.
מחקרים בעבר הוכיחו כי ההשפעה של הטיפול באמצעות טכנולוגיית נוירופידבק נמשכת לזמן ארוך. המחקר הנוכחי ניסה אף הוא לבדוק את ההשפעה לטווח ארוך אך במחקר אקראי מבוקר.. כל הילדים קיבלו ריטלין. מסיבות אתיות לא מקובל להפסיק טיפול בילדים לצרכי מחקר. לכן, הטיפול התרופתי נמשך לאורך כל המחקר.

104 הילדים חולקו באופן אקראי לשלוש קבוצות: הקבוצה הראשונה קיבלה טיפול באמצעות נוירופידבק בבית הספר. הקבוצה השניה קיבלה אימון קוגנטיבי באמצעות תוכנת מחשב המתרגלת קשב וריכוז בבית הספר. האימון בשתי הקבוצות כלל 40 מפגשים. הקבוצה השלישית לא קיבלה שום טיפול למעט הריטלין.
התלמידים בקבוצה שקיבלה טיפול נוירופידבק הראו את השיפור המשמעותי ביותר בסימפטומים של ה-פרעות הקשב והריכוז.

שיפור זה נשמר גם כאשר נבדקו 6 חודשים לאחר הטיפול.

הממצאים תוקפו באמצעות שאלונים, דיווחי הורים ותצפיות על הילדים בבית הספר. בנוסף, כעבור חצי שנה, התלמידים שקיבלו טיפולי נוירופידבק אף הורידו את המינון של תרופת הריטלין. לעומת זאת בשתי הקבוצות האחרות לא נצפה כל שיפור במינון התרופות לאחר 6 חודשים. 
ממצאים אלה מחזקים את הממצאים המוכיחים את היעילות של הטיפול באמצעות נוירופידבק בילדים עם ADHD, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך.

חשוב להדגיש שמאמר זה פורסם בעיתון החשוב ביותר ברפואת ילדים בעולם! מחקרים קודמים שבדקו את הסוגיה של משך ההשפעה של טיפול הנוירופידבק לא היו מחקרים עם חלוקה אקראית של הקבוצות וזה החידוש העיקרי במחקר זה.

למידע נוסף >

המלצות