תסמונת קדם וסתית
PMS

טיפול טבעי בתסמונת קדם וסתית וכאבי מחזור

לפני מספר שנים פנתה אלי אם לנערה תלמידת כיתה ט' ובקול מלא תחנונים שאלה אם אוכל לסייע לביתה הסובלת מכאבי מחזור קשים מנשוא.

מאז שהחלה הנערה לקבל את המחזור החודשי הפכו חייה וחיי משפחתה לסובבים סביב בעיות המחזור שלה.

בשבוע בו מופיע הדימום הווסתי כאביה כה עזים עד שהיא נעדרת כליל מביה"ס, שוכבת בחדרה ונאנקת מכאבים (למרות נטילת משככי כאב חזקים).

בשבוע הקודם להופעת הדימום הווסתי היא מתנהגת כ"פקעת עצבים" ובשבוע שלאחר תום הדימום היא חלשה מאוד, ישנה שעות רבות ונוטה לבכי ולמצבי רוח משתנים.

כך שעל פי האם- "יש רק שבוע אחד בחודש בו הנערה חוזרת לעצמה"

אני מייד מזדהה.

זוכרת את עצמי פעם בחודש, נערה צנומה, באוטובוס באמצע יום לימודים בורחת הביתה כמה שיותר מהר. עומדת בסמוך לדלת האחורית כך שאוכל לרדת בכל תחנה שארצה ברגע שהנהג רק יעצור ויפתח את הדלת. כמו ארי בסוגר.

הכאבים היו כל כך עזים עד שאילו היה ביכולתי הייתי פשוט מטפסת על הקירות. על לימודים בבי"ס בימים הללו ממש אין מה לדבר.

וכלום לא הועיל. כך חודש אחרי חודש במשך שנים.

וכמו שהסבתות הבטיחו- מרגע שילדתי את בני הבכור, התופעה חלפה- אבל אבוי לכל שנות הסבל והייסורים!

מהי הסיבה לכאבים הללו ולתופעות אחרות הקשורות למחזור החודשי ואיך בכל אופן ניתן לסייע?

למעלה מ60% מהנשים סובלות מהפרעות הקשורות במחזור החודשי ובפרט מהתסמונת הקדם וסתית .(PMS)

התסמונת מונה יותר מ100 תסמינים שונים שהבולטים בהם הם: כאבי גב תחתון, כאבי בטן, עוויתות, נפיחות ורגישות בשדיים, כאבי ראש, נפיחות בבטן, חולשה של הגפיים, אקנה, עייפות, סחרחורות, עצבנות ורגשנות מוגברת.

התסמינים יופיעו על פי רוב בשלב המתרחש בין הביוץ לקבלת הדימום הוסתי. חלק מהנשים לומדות לחיות עם התופעה הפוקדת אותם מדי חודש ברמות חומרה משתנות וחלקן פונות לטיפול רפואי קונבנציונאלי על ידי נטילת גלולות למניעת הריון המדכאות את שלב הביוץ או על ידי נטילת תרופות מסוג- NSAID-(משככי כאבים לא סטרואידים).
המענה הרפואי הקונבנציונאלי מספק פיתרון סימפטומטי אך לא מערכתי ותלוי בנטילה רצופה של תרופות במשך שנים אשר פעמים רבות גורר תופעות לוואי שונות.

תורות המזרח והרפואה הסינית בראשם קושרות בין ההיבטים הפיזיולוגים לבין ההיבטים הרגשיים המקושרים לתסמונת.

ברמה הפיזיולגית רואה הרפואה הסינית את התסמונת כמקבילה לסינדרום נפוץ המכונה חסימת צ'י=אנרגיה או חסימת דם הכבד. תפקידו האנרגטי של הכבד ברפואה הסינית הוא לדאוג לזרימה חופשית של דם והוא אחראי על זרימה תקינה של אנרגיה רגשית וויסות רגשי. הקשר ההדוק בין תפקודי האיבר כמניע ומזרים דם הופך אותו לשחקן ראשי במחזור הווסת הנשי ובזרימתו המעגלית.

ברמה הרגשית הכבד משוייך לאלמנט העץ, המאופיין ע"י אנרגיה של התחלה, התחדשות ותנועה, הוא מספק לגוף את היכולת להתגמש ולנוע בחופשיות מול שינויים, אחראי על ההתפתחות האישית, ההגשמה, החזון והצמיחה המעשית והרוחנית של האדם. חוסר איזון באלמנט העץ יתבטא בפער בין תחושת היכולת והשאיפה להגשמה לבין יכולת האדם להניע את חייו בפועל, דבר אשר יתבטא בתחושות תסכול, כעס ותחושה של תקיעות בחיים.

כיצד מטפלים בתסמונת קדם וסתית?

דיקור סיני

בגוף האדם 12 ערוצי אנרגיה (מרדיאנים) השולטים ומשפיעים על 12 איברים המייצגים אותם. בין 12 האיברים קיימת מערכת יחסים מורכבת והם משפיעים זה על זה באופן מזין ובאופן מבקר. בטיפול נרד לשורש חוסר האיזון של כל סינדרום ונפעל לאיזון אנרגטי של המערכת כולה.

הטיפול בכאבי מחזור למשל יתמקד בפתיחת סטגנציות (חסימות) במרידיאן הכבד ובמרידיאן כיס המרה המהווה את בן זוגו על ידי דיקור נקודות ספציפיות בגוף.

הדיקור הינו במחטים דקות מאוד (כמעט בעובי שערה) על פני הגוף (לאו דווקא באיזור בו ממוקם הכבד באופן פיזי) והדבר יגרום לפתיחת חסימות אנרגטיות במרידיאן ולזרימה אנרגטית תקינה של הכבד.
הדיקור מתבצע פעם בשבוע במשך מספר שבועות כאשר בכל שבוע מתבצע דיקור בנקודות שונות על פי השלב בו נמצאת האשה במחזור החודשי.

טיפול בצמחי מרפא סיניים

צמחים ותוספי תזונה המותאמים ספציפית למצבה הייחודי של כל מטופלת ידועים ביעילותם בוויסות ובאיזון הורמונלי, הפחתת סטרס ואיזון פיזיולוגי ורגשי.

גם כאן תומלץ לאשה פורמולה הרקוחה מצמחי מרפא ובדרך כלל אף שתי פורמולות אשר תילקחנה באופן שונה בכל אחד משבועות המחזור החודשי.

תנועה
המהות של יסוד העץ (אנרגיית הכבד וכיס המרה) היא תנועה, בכדי לתמוך בו ניתן לשלב תרגילי צי קונג ותרגילי מתיחת מרידיאנים, מומלץ לסגל פעילות תנועתית קבועה לאורח החיים.גם ריקוד, לצורך העניין, מהווה תנועה מבורכת לאלמנט העץ.

תזונה
התאמת התזונה ובחירת תפריט תומך ומאוזן לניקוי הכבד הם חלק בלתי נפרד מהטיפול בתסמונת הקדם ויסתית.

תמיכה רגשית

ניקוי ושחרור אנרגיית הכבד לא פעם יעלה לפני השטח רגשות שהיו מוחזקים. נטיית הטיפוס הסובלת מתסמונת קדם וסתית היא לפרפקציוניזם ועמידה ביעדים אותם היא הציבה לעצמה.

הערכתה ליושר הן מסביבתה והן מעצמה יוצרת לא פעם חיכוכים וויכוחים עם הזולת ובעיקר עם הקרובים אליה ביותר. נטייה זו לכעס ולנרגנות אינה אהובה עליה ויוצרת מצידה רגשות אשם קשים.

מעגל זה יוצר חולשה, נטייה לחשיבת יתר (או בלשון עכשיוית יותר "חפירה" עצמית) והימנעות.

לפיכך ליווי רגשי פסיכולוגי מסייע רבות בתהליך.

כמה זמן נמשך הטיפול?

הטיפול נמשך מספר שבועות והוא ימשיך להשפיע לאורך זמן רב.

בדרך כלל ישפיע הטיפול לא רק על התסמינים שלשמן הגיעה המטופלת מלכתחילה אלא ישפיעו גם על עור פנים חלק יותר, על עליה בחיוניות, על ירידה של הנפיחות הבטנית ועל עוד פרמטרים הנגזרים מאותו מקור של חוסר איזון.

רכיב נוסף עליו משפיע הטיפול באופן ישיר הוא על מצב רוחה של המטופלת. היא תחווה פחות נרגנות וכעסנות (כן, גם אצל נערות בגיל ההתבגרות ניכר השינוי) ויחסיה יתאפיינו ברמה גבוהה יותר של נינוחות וזרימה- בדיוק כפי שמתחייב מתפקוד תקין של אנרגיית הכבד.

מה עלה בגורלה של הנערה עליה סיפרתי בתחילת המאמר הזה?

היא ורבות כמותה הפסיקו לחלוטין לחוות את התסמינים המיוחסים לתסמונת הקדם וסתית. תחילה היה השיפור הדרגתי. מספר הימים בהם היו הכאבים עזים הלכו ופחתו וכך גם עוצמת הכאב עד אשר נעלמו כליל.

תחילה היה השיפור הדרגתי. מספר הימים בהם היו הכאבים עזים הלכו ופחתו וכך גם עוצמת הכאב עד אשר נעלמו כליל.

מצב רוחה שהיה בלתי יציב התאזן ויחסיה עם אמה הלכו והתקרבו.

מדי פעם אני עדיין מקבלת שיחות טלפוניות מאמה המבשרות לי בשמחה על המשך ההתפתחות שלה.

הנערה שכבר הפכה לאשה עדין "קופצת לביקורים" אחת לחצי שנה לרענון והתחדשות של אנרגיית הכבד שלה….

המלצות