פסיכותרפיה גוף ונפש

מהי פסיכותרפיה גוף-נפש

כל אחד מאיתנו נתקל, במהלך חייו, בקשיים. וכל אחד מאיתנו יכול, בזמן זה או אחר, להיעזר בטיפול נפשי בהתמודדות עם הקשיים הללו. אפשר ללמוד לחיות עם קושי ואפשר גם להתגבר עליו, לבד וללא קבלת עזרה מקצועית. אך, לפעמים, אדם מקצועי ואובייקטיבי הנמצא איתנו בתוך הקושי ומלווה אותנו בהתמודדות איתו, יכול לעזור לנו להגיע מהר יותר וטוב יותר לפתרון. בתור פסיכותרפיסטית אני מעריכה מאוד את הטיפול הפסיכולוגי העושה שימוש בכלים וורבאליים בלבד (שיחה). אני מכירה את המקום הזה ועשיתי בו שימוש רב הן בתור מטופלת והן בתור מטפלת. בטיפול נפשי, מרגע שתוכן רגשי עלה אל "פני השטח", הדרך היחידה לעיבוד אחרון שלו, בסופו של דבר, היא דרך הקוגניציה, דרך המודע, דרך הדיבור וההבנה. אך המרחק, בין המקום בו נמצא התוכן הרגשי הזה בנקודת ההתחלה לבין המקום שאליו הוא מגיע ובו נותר רק לעבד אותו דרך דיבור והבנה, גדול מאוד ורחב.

כאן נכנס ההבדל בין פסיכולוגיה לפסיכותראפיה גוף-נפש.

בטיפול פסיכולוגי המטופל והמטפל ינועו על הציר הזה של הרגש, בין מיקומו ההתחלתי לבין מיקומו הסופי, בין המצוי לרצוי, בעזרת כלים וורבאליים בלבד, בעזרת שיחה – עבור רבים מאיתנו, טיפול פסיכולוגי רגיל הוא הדרך הטובה ביותר לגעת ולטפל בבעיה. לעומתם, אנשים רבים, אני ביניהם, ימצאו שלפחות במרבית המקרים, הדרך הטובה ביותר עבורם לגעת ולטפל בתכנים רגשיים, תהיה חייבת להיות משולבת בכלים טיפוליים נוספים – כאלה שיכולים לגעת ברגש גם ללא השימוש במילים.

בטיפול של פסיכותראפיה גוף-נפש אני עושה שימוש בכלים שכאלה. דרך עבודת גוף באמצעות:

דיקור סיני

צמחי מרפא

פרחי באך

ביופידבק

נשימה מודעת ומודרכת

טכניקות התמקדות

בעזרת כלים אלו ורבים אחרים, אני מאפשרת למטופל ליצור קשר בלתי אמצעי עם הרגש.

ההפרדה בין גוף לנפש, אשר החלה בשלהי המאה ה-18 וקיבלה תאוצה עם התפתחותם הנפרדת של מדעי הרפואה ומדעי ההתנהגות, הביאה לפיצול בתפיסת האדם וגרמה למגבלה בגישה הטיפולית. עולם הטיפול עובר בשנים האחרונות תהפוכות, בשל החשיפה לתרבויות, לפילוסופיות ולגישות, המנסות להביא לשילוב בתפיסות תהליכי גוף ונפש ולפיתוח מודלים אינטגרטיביים והוליסטיים של התערבות. בין המודל הרפואי, המעלה על נס התערבויות פיזיות וכימיות לבין המודל הפסיכולוגי, המבוסס על התערבויות ורבליות ואמוציונליות, נמצא מרחב לפיתוח מודל, המשלב באופן מלא יותר התערבות במישור הגופני, הנפשי והרוחני גם יחד. ייחודיות הטיפול נובעת מהתפיסות והשיטות המגוונות אשר נמצאות בארסנל הטיפולי שלי. שיטת הטיפול תשלב הן טכניקות מהתחום הגופני-טבעי והן טכניקות מתחום הטיפול הנפשי (כולל טכניקות וורבאליות קלאסיות וכולל טכניקות מתחום הטבע-תרפיה).

הטיפול הוא טיפול תהליכי ועל-כן דורש מספר מפגשים.

טיפול בבעיה מאוד ספציפית יכול להסתכם בתהליך קצר של שלושה עד חמישה טיפולים, בעוד שטיפול אחר יכול להימשך הרבה יותר – משך הזמן וצורת העבודה הם סובייקטיביים לגמרי לכל תהליך ולכל מטופל.

המלצות