דיקור סיני (אקופנקטורה)

הרפואה הסינית העתיקה והפילוסופיה העומדת בבסיסה הן אחת הנגזרות של החשיבה והמורשת הסינית העתיקה והיא מבוססת על הכתבים והמקורות ששימשו את הרופאים בסין לפני המהפכות של המאה ה-20.

מורשת זו נוצרה על ידי התבוננות במחזורי הטבע על כדור הארץ וברקיע, על מנת להבין את טבעו המחזורי של היקום כולו. פילוסופיה זו רואה ביקום שלמות קוסמית אחת, שחלקיה נעים בהרמוניה מושלמת. ממחשבה זו נוצרה הבנה עמוקה של החיים על פני כדור הארץ ותפקידו של האדם בתוך המחזוריות הזו. החכמים הסינים הבינו כי מבנהו ההרמוני של היקום משתקף בגוף האדם, אשר חי ופועל תחת הכוחות והחוקים של היקום.

בכתבי הרפואה העתיקים, אשר נכתבו לפני כ-5000 שנה, מתנהל דיון והסבר מעמיק, בין הקיסר הצהוב לבין המורה -צ'י פו. בתחילתו של הספר מסביר המורה לקיסר הסקרן את העיקרון לחיים טובים ובריאים: שמירה על אורח חיים מאוזן, שינה טובה, תזונה מאוזנת והימנעות מאורח חיים מופקר.
מורשת עתיקה זו עברה בסין העתיקה מאב לבן או ממורה לתלמיד. הרפואה הסינית הנה שיטת טיפול עתיקת יומין המבוססת על כתבי הרפואה הקלאסיים העתיקים, על נסיון מצטבר ועל לימוד אישי ממורה לתלמיד.

הרפואה הסינית היוותה חלק נכבד מהמסורת הסינית. מתוך ההבנה שהאדם והטבע קשורים ומשפיעים אחד על השני הבינו הסינים שאם האדם לא "יציית" לחוקי הטבע, מחלות יופיעו. לכן, תהליך הלימוד וההסמכה של הרופא הסיני היה תהליך ארוך וממושך שבו למד התלמיד להכיר את מחזוריות הטבע, העונות, השמיים, הכוכבים והשפעתם על האדם. בנוסף למד את רזי הרפואה הסינית, הצ'י, המרידיאנים, היין והיאנג, התפקוד הפיזיולוגי של אברי הגוף ועוד. אט אט נעשה התלמיד בקיא יותר ויותר בתורה תוך כדי צפייה במורהו המטפל בחוליו. 

תהליך הסמכת תלמיד לרופא ערך כ- 15 שנה.

הרפואה הסינית העתיקה התפתחה רבות לאורך ההיסטוריה, אך עד המאה ה-19 השימוש בה נשאר נאמן למקורות ועיקריה לא שונו. במהלך המאה ה-20, עברה סין תהפוכות משמעותיות; ביטול הקיסרות, המהפכה הקומוניסטית וכניסה של השפעות תרבותיות מן המערב. הרפואה הסינית, יחד עם המורשת הסינית כולה, עברה אף היא תהפוכות ותמורות משמעותיות אשר שינו באופן ניכר את דרכי הלימוד, האבחנה והטיפול.

חמשת האלמנטים

במהלך ספר "הקיסר הצהוב", שהוא הבסיס לרפואה הסינית, מסביר המורה את הרעיון שהאדם הוא שיקוף של הטבע ותופעותיו. כשם כשבטבע ישנן ארבע עונות ועונת מעבר (כך שלמעשה  5 עונות), כך גם אצל האדם ישנם 5 כוחות אשר משפיעים על גופו ועל חייו.
כוחות אלו נקראים חמשת האלמנטים (או גם  התנועות והמעברים) – העץ, האש, האדמה, המתכת והמים.

 כשם שבטבע הקיץ מאופיין בשונה מהחורף והאביב שונה בהתנהגותו והשפעתו מהסתיו או מהקיץ המאוחר, כך גם אצל האדם:  אלמנט המים בגוף קשור לנוזלים, לתמציות ולכליות. אלמנט העץ קשור לשרירים, לתנועה ולכבד וכך הלאה

ניתן לומר שישנן חמש "ממלכות" חשובות ששולטות בגופו ובפעילותו של האדם והמושלים בממלכות הם חמשת האיברים היצרניים – הכליות, הכבד, הלב, הטחול והריאות. כל ממלכה שולטת על רקמות מסוימות בגוף ודואגת לתקינותן, מפקחת על מערכת החושים, על תפקוד האיברים וכו'. לדוגמא: ממלכת המים בשליטת הכליות אחראית על המוח והעצמות, על עמוד השדרה, על הנוזלים והתמציות, על כוח הרצון, על הפוריות, על האוזניים וכו'.
למעשה ישנם 12 איברים פנימיים עיקריים אשר אחראים לתחזוקת הגוף.

המרידיאנים

אך כיצד האיברים שולטים בכל אותן רקמות, פעולות ותפקודים?
כמו בכל ניהול טוב, לגוף ישנה מערכת תקשורת משוכללת, אשר עובדת ללא הרף ומחברת בין כל איבר שולט לבין הרקמות השונות, הגפיים, איברי החושים וכו'. מערכת זו נקראת מערכת המרידיאנים (בסינית JING LUO MAI ). ישנם 12 מרידיאנים רגילים ולכל אחד מקושר איבר אחד עיקרי מתוך 12 איברים. ישנם 8 מרידיאנים נוספים, מיוחדים וחשובים, הקשורים למבנה הבסיסי האנרגטי של האדם.

המרידיאנים מקשרים בין האיברים הפנימיים לגפיים, לראש ולאיברי החישה ולמעשה לכל חלק בגוף. מחד – המרידיאנים מזינים, מחממים ומניעים את כל חלקי הגוף ובמקביל יוצרים רשת של הגנה. מאידך – המרידיאנים מעבירים מידע שוטף בין הגוף לאיברים ולכלי הדם.
רובנו לא מודעים למצב שבו האיברים הפנימיים לא עושים את עבודת כהלכה או כאשר פעילותם אינה תקינה. אנו חשים בחולשה או בבעיות שונות אך איננו מקשרים אותן לאיברים השולטים.
החכמים הסיניים למדו במשך השנים כיצד לזהות סימפטומים ולקשר אותם לאברים השונים או לאלמנטים השונים. לאחר אבחנה מדוקדקת שכללה את בדיקת הדופק והלשון, התבוננות והקשבה, ידעו לסכם לעצמם ולמטופל את המוקדים החלשים.
הדבר החשוב הבא אשר הבינו החכמים, הוא שיש למרידיאנים גם נקודות המפעילות ומחדשות את פעילותם ומעודדות ומאזנות את פעילות האיברים הפנימיים. סה"כ נמצאו על גבי המרידיאנים. כ-365 נקודות עיקריות.

המלצות