איך להיפטר מדיכאון ללא כדורים

(בשיטה ייחודית, לא פולשנית ומצליחה ביותר!)

21/1/2005

אהלן חברים,

עכשיו זה רשמי: מינהל המזון והתרופות

האמריקני דורש להוסיף לתרופות נגד דיכאון תוויות אזהרה מפני התאבדות, וזאת בעקבות דיווחים על נסיונות התאבדות של מתבגרים הצורכים תרופות אלו. וכן, האזהרה נוגעת גם לפרוזק, שעדיין נחשבת לפחות בעייתית מכולן.

אבל גם בלי להוסיף את נושא ההתאבדות, ציבור הצרכנים נעשה יותר ויותר מודע למחיר הכבד של תופעות הלוואי הקשות של התרופות הפסיכיאטריות (שהן לא "משקפיים למוח", כמו שמנסים לצייר לכם אותן!): הפרעות בתפקוד המיני, השמנת יתר, כאבי ראש ועייפות, בעיות במערכת העיכול ותלות פסיכולוגית בכדורים.

לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, עד שנת 2020 הדיכאון צפוי להגיע למקום שני בין המחלות הגורמות לפגיעה תפקודית ולנכות. אבל מתברר שישנה גם דרך אחרת לטפל בדיכאון, ללא צורך במתן תרופות נוגדות דיכאון ועתירות תופעות לוואי!

ד"ר לוצ'יאן מוסקוביץ', רופא מומחה לפסיכיאטריה, מנהל ה"לייט תרפי קליניק" ("הקליניקה לטיפולים באור"), הקליניקה לרפואה נפשית מתקדמת (בית מולדבסקי, רח' כורזין 1, גבעתיים, טל': 03-5717774) ופרופ' אליעזר קליינמן, מבכירי הקרדיולוגים בארץ, ראש מכון "גפן, המרכז לבריאות הלב בע"מ", הציבו לעצמם מטרה עיקרית: למנוע מוקדם ככל האפשר את התפתחות המחלות הגופניות הקשורות לסטרס נפשי ולדיכאון, או במילים אחרות, לטפל באוכלוסייה בשיטות טיפוליות משולבות, ללא צורך בתרופות פסיכיאטריות, כדי לנסות את כל הדרכים האחרות לפני מתן הטיפול התרופתי.

לאילו מצבים מתאים הטיפול באור?

1. מצבי שחיקה נפשית אצל אנשים בריאים מבחינה גופנית, העובדים בעבודות הדורשות מאמץ נפשי מיוחד (אחריות רבה, עבודה תחת לחץ במשך שעות רבות או חשיפה לאירועים טראומטיים כחלק מעיסוקם).

2. מצבי דיכאון תגובתי לאירועי חיים מלחיצים, כמו פרידה מבן/בת הזוג, מוות במשפחה, בדידות חברתית ועוד מצבי חיים קשים.

3. מצבי דיכאון לסוגיו, עם תלונות על מצב רוח ירוד, פסימיות, הפרעות בשינה או שינת יתר, חוסר אנרגיות, תיאבון ירוד או אכילת יתר, חוסר הנאה בחיים, ולאנשים המעוניינים בטיפול רפואי ללא תרופות.

4. אנשים עם גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם (כגון השמנה, חוסר פעילות גופנית, נטייה ליתר אל-די, סוכרת, עישון), לצורך מניעת התפתחות עתידית של מחלות לב, כלי דם ומחלות נוספות, ושמירה על בריאותם.

5. חולי לב שעברו אירוע לב או אירוע מוחי ראשון בחייהם ורוצים לזרז את שיקומם ולחזור במהרה לתפקוד תקין.

6. נשים הסובלות ממצב דכאוני במהלך ההריון ומעוניינות בטיפול ללא סיכון לעובר, או נשים עם דיכאון אחרי לידה המעוניינות לטפל בעצמן ללא תרופות וללא צורך בהפסקת ההנקה.

7. אנשים הסובלים מבולמוסי אכילה כפייתית על רקע נפשי.

8. אנשים הסובלים מעייפות ומכאבים כרוניים ממושכים ללא סיבה גופנית.

9. הפרעות בתזמון השינה (היפוך שעות השינה, שינת יתר ביום ועוד הפרעות של השעון הביולוגי).

איור: דימיטרי קיליסקי

איך זה עובד?

הקשר בין האורב לנפש האדם מוכר כבר מימי קדם. בתרבות ההינדית ובתרבות הטיבטית עתיקות היומין ידוע על קיום "העין השלישית" באזור המצח, המסמלת יופי פנימי, שלווה ורוחניות. ואכן, באזור אחורי במוח נמצאת בלוטה המורכבת מקולטני אור, הדומים לאלו של רשתית העין, הנקראת אפיפיזה או בלוטת הפינאליס. בלוטה זו מפרישה את הורמון השינה מלטונין. היא מקבלת גירויים מאזור עצבי חשוב אחר, הנקרא היפותלמוס, האחראי לתזמון השעון הביולוגי של הגוף והתאמתו למעגל אור-חושך ולעונות השנה. ההיפותלמוס גם שולט בציר ההורמונלי העיקרי של הגוף (הציר ההיפותלמי היפופיזרי-אדרנלי), ובאופן זה מפקח על קצב שחרור ההורמונים בגוף.

בחשיפה לאור לבן רחב ספקטרום (רחב קשת) בעוצמה של בין 2,500 ל-10,000 לוקס (Lux), שזה דומה לאור בוקר אביבי בניגוד ליום שמש קייצי, שבו עוצמת האור עלולה להגיע ל-100,000 לוקס, הרשתית של העין קולטת את אנרגיית האור, הופכת אותה לגירוי עצבי ומעבירה את הגירויים האלה להיפותלמוס ומשם אל הקולטנים דמויי הרשתית של בלוטת האפיפיזה. זו האחרונה מפסיקה את הפרשת הורמון השינה מלטונין (עם השפעה על רמת הערנות) ומעלה את רמת הסרוטונין במוח, בדומה למנגנון ההשפעה של תרופות נוגדות דיכאון מקבוצת S-S-R-I (כמו פרוזק, סרוקסט ועוד).

מאז עבודתו החלוצית בשנת 84' של פרופ' נורמן רוזנטל מהמכון הלאומי לבריאות הנפש במרילנד, ארה"ב, פורסמו עשרות מחקרים בכל העולם לגבי היעילות הגבוהה וחוסר תופעות הלוואי של הטיפול באור רחב ספקטרום בחולים הסובלים מדכאון חורף. כעשרה אחוזים מהאמריקנים והאירופים סובלים מדיכאון ואכילת יתר בעונת החורף.

מ-96' פורסמו בעולם מחקרים רבים על טיפול באור, גם במצבים הדכאוניים הלא עונתיים. מדובר בשיטה פשוטה ולא חודרנית.

אז איך מחזירים את שמחת החיים והאנרגיה?

טכניקת הטיפול באור רחב ספקטרום פשוטה. יש מספר סוגי מכשירים רפואיים לטיפול באור:

"לייט בוקס" (קופסת אור)
מכשיר מתוצרת ארצות הברית, ברמת בטיחות גבוהה, עם הגנה בפני קרינה אולטרה סגולית מזיקה. המכשיר הקלאסי נמצא בשימוש הקליני והמחקרי מאז שנת 84' ועד היום. המטופל שוכב בתנוחה נוחה, במרחק של 50 סנטימטר מהמכשיר, והטיפול מתבצע בשעות הבוקר, במשך חצי שעה כל יום, באור לבן רחב ספקטרום, בעל 10,000 לוקס, ללא כל מגע ישיר בין המטופל למכשיר. האור אינו גורם כל נזק לעיניים, ואין צורך להביט ישירות אל מקור האור. במקרה של רגישות יתר לאור, ניתן להפחית את עוצמתו, להגדיל את המרחק מהמכשיר או להקטין את זמן השהייה. משך הטיפול: 60-30 דקות.

"לייט ויזור" (מצחיית אור)
מכשיר קל ונייד, המורכב ממצחייה שב תוכה שתי נוריות אור (כ-2,500 לוקס), בעל סוללה וטיימר עם תפסן, המאפשר תנועה חופשית של הגוף. ניתן לשלב מכשיר זה עם פעילות פיזית אירובית (הליכון).

סימולטור של "זריחה"
מכשיר אור המעורר את המטופל משנתו על ידי "זריחה" הדרגתית, הנמשכת 90-30 דקות, על פי תכנות מראש. באופן זה המטופל מצליח להתעורר בשעה הרצויה באופן טבעי (כמו בזריחת השמש בבוקר). המכשיר תומך בטיפול בהתעוררות (או מניעה חלקית של שינה), על ידי "זריחה" של אור לבן מבריק באופן הדרגתי, בשעות הבוקר המוקדמות, ובו זמנית הוא משמש כטיפול יעיל בדיכאון. שווה ערך ל"לייט בוקס" ("קופסת אור").

"מסיכת אור"
מסיכה המשמשת לגירוי עצבי על ידי פולסים של אור הניתנים בתדירות מסוימת, דרך העפעפיים העצומים, בזמן שהמטופל שוכב עם עיניים סגורות. מחקרים שנעשו בסוף שנות השמונים על ידי אנדרסון ושותפיו מבית החולים האוניברסיטאי המרסמית בלונדון, הראו יעילות של טיפול בשיטה זו במיגרנה (כאבי ראש) ובנשים הסובלות מתסמונת טרום וסתית.

טיפול בעוררות או מניעה חלקית של שינה
עבודות מחקר רבות שבוצעו במהלך תקופה של 30 שנה, הוכיחו באופן חד משמעי כי מניעת שינה של לילה אחד או מניעה חלקית של שינה עם התעוררות מוקדמת, גורמות לשיפור חד של כ-60-40 אחוז בסימפטומים הדכאוניים. השפעה זו ברורה ומשמעותית, אך חולפת. עבודות שנעשו לאחרונה הראו שהטיפול באור רחב הספקטרום מחזק את השפעת הטיפול בעוררות או במניעה חלקית של שינה.

טיפול באמצעות פעילות פיזית מבוקרת
פעילות גופנית מתונה ומבוקרת בהתאמה אישית, כמו למשל שימוש בהליכון למשך 60-20 דקות, כשלוש פעמים בשבוע, משפיעה באופן חיובי על מצב הרוח והחיוניות. השפעה זו נעשית על ידי הפעלה של האנדורפינים, שהם חומרים במוח הפועלים כמשככי כאבים ומאפשרים רוגע פנימי. ניתן לבצע את הפעילות הפיזית יחד עם הטיפול ב"לייט ויזור", בהדרכת מומחים לפיזיולוגיה של המאמץ. טיפול בשמן דגים מסוג אומגה 3 (לא תרופה) מחקרים רבים דיווחו על שיפור במצב הרוח ובמצב הלב וכלי דם כתוצאה מהשימוש בשמן דגים מסוג Omega 3. תוספת יומית של כדור המכיל אומגה 3 (ללא מרשם רופא) משפר את מצב הלב ואת המצב הנפשי.

השארת תגובה