ושנהיה לראש ולא לזנב…

הכל אודות שמן דגים מסוג אומגה שלש – ובריאות!

 

מאת: דר' תמר פולט-זמירי. בעלת תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית עם התמחות ביעוץ וכן דוקטורט בנטורופתיה. נטורופטית מוסמכת, מטפלת באמצעות  דיקור סיני, פרחי באך, הומאופטיה מודרנית
וכן צמחי מרפא- כל הנ"ל בשילוב טכניקות פסיכוסוציאליות קלאסיות.

קליניקה גפן – 050-7674129   08- 6729594

 

בפרוש עלינו השנה החדשה נתחיל בנוהג של כתבות אודות בריאות הגוף ובריאות הנפש.

הכתבות השבועיות יעסקו באופני התמודדות הרפואה ההוליסטית (רפואה המשלבת גוף ונפש) עם מחלות ותסמינים שונים.

המאמר הנוכחי הראשון בסדרה יעסוק בשמן דגים ותרומתו לבריאותינו.

בסעודת ראש השנה קיימים מנהגים מקובלים שיסודם הוא רמז לשנה טובה, אחד מהם אכילת ראש של דג ואומרים " יהי רצון מלפניך שנהיה לראש ולא לזנב".
מה לדג ולכתבה זו?

דגי מעמקים מכילים חומצת שומן הידועה בשמה – אומגה שלש.

חומצות השומן מקבוצות האומגה 3 הן חומצות שומן רב בלתי רוויות חיוניות שמקורן בעיקר בדגי ים השוהים במים קרים ועמוקים ( הרינג, סרדינים,אנשובי,סלומון, מקרל,דגי חרב ועוד) .

 

העניין בחומצות שומן אלה התעורר כאשר התגלתה תחלואה באוכלוסיה היפנית, במחלות שעד לאחרונה נחשבו נדירות מאוד בקרוב היפנים.

התברר כי בעבר היו נדירות ביותר מחלות לב אשר נבעו מיתר לחץ דם או מרמות גבוהות של טריגליצרידים או כולסטרול וזאת על אף שתזונתם של היפנים היתה מושתת על דגי ים רוויים בשמן דגים. כמו כן היו נדירות מחלות דלקתיות אוטו אימוניות ומחלות נפש .

התברר כי התזונה של היפנים השתנתה מאוד במהלך השנים, ומתזונה שהייתה מורכבת רובה ככולה מדגים ופירות ים עברה לתזונה מערבית, עם ירידה משמעותית בצריכת חומצות השומן אומגה 3 ומכאן נבעה גם העליה הניכרת במחלות אלו אצלם בשנים האחרונות.

 

חומצות השומן בגוף האדם חיוניות למעטפות התאים המורכבות בעיקר מחומצות שומן וחלבונים.

חומצות אלה אמנם מיוצרות גם בגוף האדם, אך בכמיות מזעריות בלבד ומכאן שמן- חומצות שומן חיוניות.

 

שומני האומגה 3 חיוניים להתפתחות תקינה של מערכת העצבים והמוח אצל העובר,חומצות שומן אלה מועברות מהאם לעובר במהלך ההריון, ואחרי הלידה מועברות בהנקה.

קשר ישיר נמצא בין הפרעות מנטאליות שונות כגון דיכאון , חרדה ואפילו סכיזופרניה לבין כמויות נמוכות מדי של אומגה שלש בדם.

מחקרים אחרונים אשר נערכו ברחבי העולם הוכיחו קשר ישיר בין צריכת אומגה שלש לבין שיפור בתסמיני הפרעות קשב וריכוז ADDו-  ADHDבילדים.(ועל טיפול טבעי ויעיל ביותר בהפרעות קשב וריכוז- בהרחבה בשבוע הבא!!!) .

 

קיימות שתי קבוצות של חומצות שומן המשתייכות לקבוצת האומגה 3 והן:

Docosahexaenoic acid ( DHA)

Eicosapentaenoic acid (EPA)

לכל אחת מחומצות אלו תפקיד שונה ולכן בתוספים מסוימים של אומגה שלש נראה כמעט יחס של 1:1 בעוד באחרים נראה יחס של 1:5 .

בתוספי האומגה שלש הנמכרים כמוצרי מדף ריכוזים שונים של חומרים פעילים אלו- ולכן יש להתייעץ ולהתאים את סוג התוסף למחלה בה רוצים לטפל.

 

נק' חשובה לידיעה היא כי מכיוון ומדובר בחומצת שומן שאינה רוויה היא נוטה ל"התחמצן" ולהפוך לרוויה בנקל! – לכן לאחר פתיחת התוסף רצוי לשמור אותו בקרור.

התוספים עצמם מגיעים לרוב בקפסולות יחסית גדולות מכיוון שקשה להפיק את חומצות השומן הללו באופן מרוכז. הקפסולות נטולות ריח אולם לעיתים מותירות טעם לוואי של דגים.

הפתרון היעיל ביותר הוא הקפאת הקפסולות ובליעתן כאשר הן עדיין קפואות- הן מחליקות בקלות רבה יותר במורד הגרון ואינן מותירות טעם לוואי כלל.

לילדים המתקשים לבלוע את הקפסולות (ואשר באופן כללי מתקשים לבלוע טבליות או קפסולות) אני ממליצה על אימון של כשבועיים באופן הבא:

יש לגלגל פיסת לחם קטנה (רק מהחלק הרך) לכדי כדור קטן, לצפות אותו במעט מאוד דבש ולהתאמן בבליעתו עם מים (ילדים רבים מתעקשים כי הם מסוגלים לבלוע אפילו ללא מים- אך האימון לא יצלח מכיוון שאת הקפסולות יש לבלוע עם מים).

הילד צריך להיות כה מיומן בבליעת כדור הלחם עד כי לא יחוש בטעם הדבש המצפה את כדור הלחם.

רק בשלב זה יש לעודד את הילד לנסות ולבלוע את הקפסולה הרצויה ….- בהצלחה!

לאחרונה הצליחו 2 חברות מסחריות גדולות בתחום תוספי התזונה אף ליצר אומגה שלשש נוזלית מרוכזת ונטולת טעם לוואי- דבר המבורך בפני עצמו ומקל מאוד על תהליך הנטילה.

 

לסיכום: חומצות שומן מסוג אומגה 3 אשר נמצאות בעיקר בשמן דגים נקראות חומצות שומן חיוניות מאחר וגופנו אינו יכול לייצרם ולכן יש לדאוג לקבלם מהמזון (כגון דגים) או באמצעות תוספי מזון.
בברכת שנה טובה ונפלאה, רק בריאות

ושנהיה לראש ולא לזנב…

דר' תמר פולט-זמירי

 

השארת תגובה