נוירו פידבק
מהו טיפול בנוירופידבק?
טכנולוגיית נוירופידבק (NeuroFeedback) היא שיטת טיפול מודרנית המאפשרת למטופל ללמד את מוחו כיצד לפעול באופן אופטימלי. הסדרת פעילות גלי המוח הנלמדת במהלך הטיפול מביאה להקלה משמעותית בסימפטומים מסבי סבל. מדובר בטיפול ללא תרופות, שאינו פולשני כלל. השיטה פותחה בנאסא (סוכנות החלל) כדרך אפקטיבית לשיפור ביצועים ואימון המוח (שם היתה המטרה שכלול מיומניות הריכוז של האסטרונאוטים). השיטה מתבססת על עיקרון ההתניה: מטופל צופה בסרט לבחירתו. המחשב קורא את פעילות גלי המוח של המטופל בעת הצפייה ומתגמל אותו בכל פעם שמוחו פועל באופן תקין: כאשר הפעילות תקינה, רואה המטופל את הסרט באופן חד וברור. כאשר המחשב מזהה פעילות בלתי רצויה, נראה הסרט באופן מטושטש. כך לומד מוחו של המטופל לפעול בצורה מיטבית.
את התוכנה מכייל איש מקצוע אשר הוסמך בנוירופידבק לאחר שהמטופל עובר בדיקת QEEG ואשר בה נראים הממצאים הגורמים להפרעה ממנה סובל המטופל (על פי מדידת גלי המוח והשוואתם הן לנורמה והן אחד אל מול השני). המטפל מחליט לפני כל מפגש טיפולי על איזה איזור במוח יעבוד המטופל ולאיזה שיפור הוא מאמין שהמוח יגיע בטיפול הנוכחי. המוח, כך מסתבר, הוא איבר גמיש ביותר ומסוגל ללמוד אלו גלי מוח מייטיבים עמו תוך זמן קצר.
תדירות המפגשים
תדירות המפגשים האופטימאלית היא 2-3 בשבוע כאשר אורך כל מפגש הוא כ-45 דק'.
שיפור מורגש במפגש ה-15
שיפור מורגש בד"כ במפגש ה-15 אולם ריפוי מושג בממוצע בתוך חצי שנה (כ- 50 טיפולים).
מחקרי מעקב שבוצעו על הטיפול בהפרעות קשב וריכוז מראות שימור של תוצאות הטיפול (=ריפוי) גם לאחר שלש שנים ללא תרופות!
מגוון הטיפולים באמצעות נוירופידבק
בעזרת נוירופידבק ניתן לטפל במגוון רחב של הפרעות הנובעות מפעילות בלתי סדירה של גלי המוח כגון:
אפילפסיה
אירוע מוחי
(MCI)
כמו כן, ניתן לשפר יכולות אישיות וביצועים קוגניטיביים בעקבות הטיפול.
אז כיצד זה פועל?
מדובר בשיטת טיפול המסתייעת במכשיר EEG אשר מנטר את הפעילות החשמלית המוחית ON LINE בזמן שהמטופל צופה בסרט וידאו. במידה וגלי המוח הנקלטים על ידי המכשיר הם תקינים הרי שהמטופל "מתוגמל" על ידי צפייה נוחה ומיטבית בסרט (צפייה באיכות טובה, ללא הפרעות בתמונה או בצליל). לעומת זאת, אם המוח יוצר בזמן הצפייה גלי מוח אשר אינם תקינים (כמו למשל בהפרעות קשב וריכוז) הרי שהמחשב יגרום לטשטוש וירידה באיכות התמונה והצליל, של הסרט בו צופה המטופל. טכניקה זו מהווה התניה אופרנטית פשוטה (חיזוק חיובי או שלילי שנועדו לקדם התנהגות) אשר נתפסת על ידי המוח כמשוב (פידבק) לגלים אותם הוא יוצר. באופן כזה המוח אשר מבקש (באופן לא מודע) לראות טוב יותר את הסרט, לומד לייצר גלים תקינים במקום גלי המוח הפתולוגים אותם ייצר קודם לכן. המטרה בטיפול באמצעות נוירופידבק היא שהאימונים החוזרים ונשנים והחיזוקים החיוביים על השיפור בדפוס גלי המוח, יביאו לכך שמוחו של המטופל יוכל לפעול כרצוי לאורך זמן וללא מאמץ. זהו אם כך יתרונו הגדול של טיפול זה על נטילת תרופות. בעוד שתרופות משפיעות לפרק זמן קצר (ומביאות עימן תופעות לוואי שונות ולא רצויות), נוירופידבק מכוון להטמיע את השינוי לזמן ארוך, ונעשה בשליטת המטופל.
אספר את סיפורו של ר'.
תלמיד כיתה ג' אשר הגיע אלי לפני כחצי שנה לטיפול בנוירופידבק. ר' ילד חייכן מתוק ותזזיתי "ישב" בחדר ההמתנה תוך שהוא מקפץ מכורסא לכורסא לרצפה וחוזר חלילה...."כאן הוא רגוע יחסית" אמרה לי אמו..."בכיתה הוא מרגיש שלא מבינים אותו ושאין סבלנות אליו ושם הוא באמת מטפס על הקירות...." אמו של ר' קיבלה פניות על חשש להפרעות קשב כבר בגיל הגן. "כן", אמרה האם לגננות, "הוא שובב מאוד... מאז שנולד היה כזה....בקושי ישן וכשהיה ער תמיד היה קופץ....זה לא עניין של גיל?.... הוא בוודאי יצא מזה ויתמתן כשיגדל מעט". הפניות המשיכו לזרום גם כשהתחיל ללמוד בכיתה א' ושם נכנעה האם (וגם הבינה שמצבו של בנה אינו רק עניין של התבגרות או הבשלה ושהוא חווה תסכולים בכיתה). המשפחה החלה לרוץ מאבחון לאבחון (פסיכולוגי, פסיכיאטרי, פסיכו דידקטי, TOVA ועוד ועוד) עד שלבסוף ניתנה לר' תרופת ריטלין. בלב כבד נתנה האם את התרופה בכל בוקר, ראתה איך בנה הופך אדיש וחסר חיוניות, מדווח על חרדות בלילות עד כדי "בריחת שתן" בלילה במיטה. תיאבונו הפך ירוד והוא חווה תופעות ריבאונד קשות (=תופעות של יתר תנועתיות לאחר שהשפעת התרופה פגה). במהלך הטיפול התרופתי נעשו נסיונות של מתן ריטלין בשחרור מושהה, קונצרטה ועוד ועוד. ר' אכן הפך לפחות תזזיתי בכיתה והצליח להתרכז יותר אבל "לא היה עצמו". התחנן בכל יום שלא לקחת את התרופות, סיפר שהוא עצוב וממש התחנן לנפשו. אימו אשר לא חשה שלמה ממילא עם מתן התרופות חיפשה כל דרך אפשרית לסייע לו. האם יצרה קשר עם חברה טובה מארה"ב אשר המליצה בפניה על נוירו פידבק תוך הדגשה כי בארה"ב זהו טיפול יקר מאוד ומעט הורים יכולים להרשות לילדיהם טיפול שכזה אולם הוא הוכח כיעיל מאוד וגם רופאי הילדים ממליצים עליו בחום. אולי בישראל, אמרה החברה, הטיפול זול יותר האם הביאה את בנה לטיפול לקראת סוף שנה"ל. לבקשתה הופסק הטיפול התרופתי לחלוטין (קיימת אפשרות להוריד בהדרגה את המינון התרופתי תוך כדי התקדמות הטיפול). ר' טופל כחודש וחצי עד אשר החל להראות סימני שיפור (....המורה שאלה את האם בשמחה "...יופי, אני רואה שחזרתם לתת לילד את התרופה...."-אלא שכמובן שהשיפור נבע מהטיפול ולא מהתרופות). גם במהלך החופשה התמיד ר' להגיע לטיפולים / אימונים וכיום מראים כל המבדקים (כן, כן, אותה סוללת מבדקים- פסיכולוגי, שאלוני קונורס, TOVA ) שהילד ללא הפרעות קשב וריכוז כלל. הטיפול של ר' היה מוצלח כמו עוד טיפולים רבים להם הייתי עדה: חלקם ממש בגדר "נס" גם בעיני- כגון ילד עם אפרקסיה שפתית שאינו מדבר והושם בבי"ס לחינוך מיוחד. תוך מספר שבועות התחיל לדבר וכעבור כמה חודשים הועבר לבי"ס רגיל-אמנם שם הוא שולב בכיתה קטנה אך עם לקויות קלות בהרבה!
או טיפול אחר בילדה עם ניתוקים אפילפטיים אשר הראו סימנים דומים להפרעות קשב וריכוז (זה רק נראה כמו הפרעות קשב אך בבדיקת הQEEG גילו כי אלו נתקים אפילפטיים "פטיטמאל"). הילדה טופלה בנוירופידבק והנתקים הללו פסקו לחלוטין, כך גם התופעות שנראו כהפרעת קשב. טיפולים נוספים יעילים נצפו במכוננו גם באוטיזם ובאספרגר.
להלן תשובות למספר שאלות אשר אני נשאלת תדיר:
מוח מורכב ברובו מתאי עצב. תאי העצב מעבירים אותות זה לזה, חלקם אותות חשמליים שתאי המוח מייצרים.
כשמתבוננים בתרשים של הפעילות המוחית מבחינים בכמה סוגי גלים, בעיקר גלי אלפא, גלי ביתא, גלי תטא וגלי דלתא. גלים בעוצמה חריגה או במיקום חריג מעידים על בעיה.
אלקטרואנצפלוגרף (באנגלית (Electroencephalograph בראשי תיבות: EEG, אא"ג בעברית "רשמת מוח חשמלית".
בבדיקת EEG מודדים את זרמי החשמל הזעירים, שהמוח מייצר בעת פעולתו.
הבדיקה אינה כואבת, אינה מזיקה ואינה כרוכה בקרינה. בעת הבדיקה לא מוכנס שום חומר לגוף ואין כל השפעה על פעילות המוח. הבדיקה מתבצעת כך: מרכיבים למטופל כובע מדידה, שמכיל גלאים. גלאים אלה רגישים מאוד לזרם החשמלי של המוח והם מקליטים אותו. הגלאים לא משדרים, אלא קולטים את פעילות גלי המוח ומעבירים אותה למחשב.
בעולם נהוגות 2 גישות לקביעת פרוטוקול טיפולי:
- הגישה הסטטיסטית. גישה זו קובעת מראש פרוטוקול קבוע לכל מחלה או בעיה. פרוטוקול זה הוא אחיד אך אינו מתאים לכל אחד.
- רפואה בהתאמה אישית. עורכים בדיקה מדוקדקת של גלי המוח טרם הטיפול ומשווים את התוצאות לנורמה. הטיפול מותאם אישית לאחר לימוד תבניות גלי המוח של המטופל עצמו.
זוהי השיטה המיושמת אצלנו במכון "גפן".
טכנולוגיית נוירופידבק עובדת במנגנון של משוב. אנחנו נותנים משוב חיובי למוח וכך מלמדים את המוח לפעול באופן תקין. בתהליך הטיפול בנוירופידבק אין כל אמצעי חודרני: לא מזרימים שום זרם חשמלי, לא מפעילים כוח מגנטי ולא מכניסים לגוף חומרים כימיים. אפשר לדמות את תהליך הטיפול בנוירופידבק לילד הלומד לרכב על אופניים. כאשר הילד עולה לראשונה על האופניים הוא נוטה לפול לצד אחד, ואז אנו תומכים בו ומיישרים אותו. אז הוא נוטה לפול לצד השני ושוב אנו מיישרים אותו. הילד נוסע ומרגיש תחושת ביטחון והנאה מכך. באופן זה המוח של הילד לומד מה צריך לעשות כדי להישאר יציב ותחושת הביטחון וההנאה מהרכיבה משמשות כמשוב חיובי.
באופן דומה פועל המוח בעת טיפול נוירו פידבק.
המטופל צופה בסרט וידאו תוך כדי חיבור לאלקטרודה הקוראת את גלי המוח שלו באיזור עליו עובדים במפגש.
במידה והמוח מייצר יותר או פחות מגלי המוח אשר בחרתי עבורו אזי הוא יצליח לראות טוב יותר את הסרט (חדות גבוהה יותר + קול רם יותר). דבר זה מהווה משוב חיובי למוח והוא מנסה לשמר מידה זו של צפיה איכותית ובכך "מתקן" את גלי המוח.
מספר הפגישות משתנה בהתאם לבעיה. מחקרים בעולם מלמדים, שלרוב מרגישים שיפור לאחר מספר קטן של מפגשים (עד 12) והשיפור הולך ומתעצם עם הפגישות. טיפולים בהפרעת קשב וריכוז דורשים 40-50 פגישות לערך, טיפולים בילדים בספקטרום האוטיסטייותר מכך ותלויות במצבו הראשוני של המטופל. עם זאת חשוב לזכור, שמדובר כאן ברפואה בהתאמה אישית. ההתאמה האישית מתבטאת לא רק בבחירת הפרוטוקול הטיפולי המתאים לכל מטופל על פי מצבו, אלא גם בהתאמת מספר הפגישות שאותו מטופל צריך. יש אנשים, שלקותם עמידה יותר ואחרים, שלקותם מגיבה בקלות יותר.
מניסיוננו במכון גפן, שילוב גישה טיפולית זו יחד עם רפואה סינית וצמחי מרפא טבעיים מקצר את משך הטיפול ומגדיל את יעילותו באופן ניכר.
זוהי השיטה עליה אנו נוהגים להמליץ למטופלינו.
לרוב הפגישות נמשכות בין חצי שעה ל40 דק' והתדירות המומלצת היא פעמיים בשבוע.
באופן עקרוני, לאחר שהמוח למד, הוא זוכר זאת לתמיד. ישנם מחקרים שמלמדים, שעשר שנים לאחר הטיפול בילדים עם הפרעות קשב וריכוז, ההישגים נשמרו. מחקרים שבדקו ילדים עם ליקויי למידה הוכיחו כי שנתיים לאחר הטיפול, השתמרו הישגיו. מטופלים שטופלו בשיטה זו ברחבי העולם מדווחים, שגם במצבים אחרים השיפור מתמיד.
לאחר אימון נוירופידבק מוצלח, התרופות המכוונות לתפקוד מוחי עשויות שלא להיות נחוצות יותר, או שהן עשויות להידרש במינון נמוך יותר, כאשר המוח משתלט על תפקידה של הרגולציה. ירידה זו בתרופות בולטת במיוחד כאשר התרופות ממלאות תפקיד תומך. בכל מקרה, מרפאתנו מפנה את המטופל אל הרופא אשר רשם לו מלכתחילה את התרופה והוא אשר מורה על הפסקת הטיפול.
מנסיוננו, רובם המוחלט של המטופלים אינם זקוקים עוד לתרופות מתום סדרת אימוני הנוירופידבק.
אימון מרחוק (מהבית)
רבים מהמצבים שאנו מטפלים בהם נוירופידבק כרוכים בהדרכה לטווח ארוך, למשל באוטיזם שם הבעיה היא מבנית מטאבולית וממשיכה להיווצר לאורך כל החיים. עבור ילדים מסוימים, אימון נוירופידבק עשוי להישאר כלי שימושי על פני רצף החיים שלהם. על מנת להתמודד עם זה מבחינה כלכלית וטכנית, אימון מרחוק היא אפשרות זמינה עבור ההורים. אימון מרחוק מתייחס לאימונים בבית תחת פיקוח (מרחוק) של קלינאי. לאחר שההורים הוכשרו על ידי המטפל במשך כמה פגישות וכל עוד הם מגיעים לפגישות מעקב פעם בשבועיים-שלשה . בכך מתאפשר טיפול מרחוק בו ניתנת אפשרות להתייעץ עם המטפל באופן קבוע כדי לעקוב אחר ההתקדמות ולקבוע שינויים בפרוטוקול. בילדים הלוקים באוטיזם והמטופלים בטיפולים רבים במהלך השבוע, האופציה של טיפול ביתי מתאימה ביותר (כמובן בהתחשב ביכולת המשפחה לבצע טיפולים אלו בבית).
מאמרים קשורים
אחרי הכל יש תקוה- סיפור קצר על ריפוי מטיקים וטריכוטילומניה, (התקרחות כתוצאה ממריטת שיער על בסיס סטרס מתמשך, מתח ודיכאון)
בכל פעם אני מוצאת עצמי נפעמת מכוחה של הנפש להתגבר על מכשולים ולהתמודד עמם. אני כמטפלת יודעת לסייע, להקל, להוליך, לנווט….. אבל את הריפוי עצמו
הנחיות להורים בזמן התמודדות עם מצב חירום או משבר
הנחיות להורים בזמן התמודדות עם מצב חירום או משבר דף הנחיות זה הפצתי להורים בקיבוצים ובמושבים בעוטף עזה בעת מבצע "עופרת יצוקה". הורים דיווחו
איך להיפטר מדיכאון ללא כדורים
איך להיפטר מדיכאון ללא כדורים (בשיטה ייחודית, לא פולשנית ומצליחה ביותר!) 21/1/2005 אהלן חברים, עכשיו זה רשמי: מינהל המזון והתרופות האמריקני דורש להוסיף לתרופות נגד
המלצות
תמר, תמיד קשה להיפרד אבל ממך קשה שבעתיים. הפגישות עמך והטיפולבו למדנו ראשית להכיר ושנית להוקיר את תכונותיה העצומות של נגהוהשיפור שחל בההעשירו אותנו מאוד וקרבו אותנו אליה כהורים. ומעל הכל כל כך נפלא להכיר מישהי שבאמת אכפת לה ושעושה מעל ומעברלמה שנפרש. שחודרת ללב ולנשמה )ואפילו מטפלת בבורות של האמא בבישול 🙁 תודה על הכל!
לתמר היקרה מאוד! כשפגשתי אותך לראשונה חשבתי ישר" היא לא דומה למה שדמיינתי"ודימיינתי שיער חום חלק ועיניים כחולות. אבל עכשיו אני מבינה שאופייך זהה לדמיוני: מקשיבה, עוזרת, מעודדת ומסבירה. אולי אין פיות בעולםאבל אם יבקשו ממני לצייר פיה כמה שיותר מציאותית אצייר אותך! כי אופייך הוא אופיה של פיה טובה. ברצון שנתראה בקרוב
תמר היקרה, העולם התברך בך. כשהגענו אלייך לפני כשנתייםיהב היתה בת בערך. אמרת שאת לא מבטיחה שתוכלי לעזור אך שתוכלי לנסות. לקחנו את זה. די מהר אי אפשר היה להתעלם מהשינוי הגדול שחל בבתנו ובנו כהורים וכמשפחה. אחרי כשנה ביקשת שנעשה מבחן נוירופידבק חוזר. שם אמרו לנו שאם הם היו כותבים ספר בשבחי הנוירופידבק היו צריכים לשים שם את ביתנו בפתיח. ביתנו נולדה מחדש. הרבה יותר איתנו. יותר חברות, נכנסת לשיעורים בבית הספר. בחוכמה וברגישות נדיריםמתובלים בהומור ובנסיון אישי היית יושבת איתנו ומנתחת עמנו מצבים משפחתיים וחברתיים שנראו לנו בלתי אפשריים על מנת שנוכל לצעוד גם בשבילים הצרים. כי גם הם חלק מהחיים. יצאנו מהם מחוזקים וביחד! תודה י. ומשפחת ר.
תמר תודה על הליווי המסור, הסבלנות, החיזוקים לעידו. על שהיית איתנו במסע המשמעותי השנה. על היכולת לראות ולהגיד את החיובי. על היצירתיות. תודה שעזרת לעידו וזה עזר לי )לנו( כהורים. תודה על השלווה שאת מקרינה. אין ספק שזה תרם לעידו! בהערכה רבה, ב. נ.
לתמר תודה שעזרת לי בהכל! בטיפול בפחדים, בהפרעת הקשב והריכוז, והכי חשוב תודה שהקשבת לי והבנת אותיבכל עניין. ממש ממש תודה!
לתמר היקרה, אנו נפרדים לאחר כשנתיים בהם ליווית את רותם ואותנו בקשיים ובהצלחות. אנו מביעים את הערכתנו הרבה לעבודתך – לאדם שאת , המקצועית אוהבת, אכפתית, דואגת, תומכת ומעודדת. הענקת לנו תחושה של בטחון וכוחות להתמודד גם ולהתגייס למען רותם מעצם הידיעה שאת שם תמיד למען רותם ולמעננו! מוקירים, אוהבים, ומעריכים!
מההורים ליזה ומוטי הכל התחיל כמו מסע ארוךשלא היה נראה שיש לו אור בקצה המנהרה. לא האמנו שמילד פזיז, תזזיתי ואימפולסיבי יצמח נער בוגר שהתגבר על המכשולים והתקדם והתקדם בתקופה שהיא יחסית קצרה. נער שלומד בכוחות עצמו, מתנהג מדהים, רגיש! אלוקים יודע לאן עוד יוכל להתקדם בע"ה.
היום אנו אומרים זאת בריש גלי- זכינו בילד מדהים! שהק"ה ברך אותו!
לתמר היקרה, אנו מוטי וליזה ומאור אסירי תודה לך על הטיפול המסור, המקצועי , הסובלני שנתת למאור ועל כך שלא איבדת תקוה ונטעת בנו אמון לאורך כל הדרך. דרך קשה ומלאה במהמורות. דרך שתקוה לא ממש היתה בה לולי את! תמר, אין מספיק מילים לתאר את הרגש העמוק שלנו אלייך ועל כך שאנו מרגישים שבזכותך הבאנו ילד עם בעיות וקשיים וקיבלנו ילד חדש לגמריי! תודה, תודה, תודה!