טיפול באוטיזם / אספרגר / ALS

מהו אוטיזם

אוטיזם הוא מצב התפתחותי – נוירולוגי המשפיע על שני תחומים עיקריים ביכולתו של הילד:

אוטיזם משפיע על האופן שבו אנשים יוצרים קשר עם אנשים אחרים ועל הדרך שבה הם מבינים את הסביבה, כך שלעיתים קרובות העולם הוא עבורם מקום מבלבל.

המונח הספקטרום האוטיסטי (ASD- Autism Spectrum Disorder) משקף את העובדה שלמרות שלאנשים עם אוטיזם יש מכלול קשיים בתחומי תקשורת, חברות, דמיון או גמישות המחשבה, כל אחד מהם נמצא במקום אחר על הרצף ולכן אין שני אנשים עם אוטיזם זהים זה לזה. ישנם אנשים על הספקטרום האוטיסטי שיהיו מסוגלים לחיות חיים עצמאיים, בעוד שאחרים תמיד יהיו זקוקים לסיוע ותמיכה.

אנשים על הספקטרום האוטיסטי מתקשים ליזום קשר חברתי או לשתף פעולה עם הזולת, הם נוטים לדבוק בשגרה קבועה וספציפית, הם עשויים להתקשות להבין בדיחות, ניואנסים (דקויות שפה/ רמזים) או מטאפורות ולרוב מפרשים את מה שנאמר להם באופן מילולי .
אנשים רבים על הספקטרום האוטיסטי חווים קשיים בוויסות חושי, לחלקם סף גירוי תחושתי נמוך , כך שהם רגישים מדי לצלילים, למגע, לטעמים או לריחות. כל אלה יכולים לגרום להם מצוקה ולעורר אצלם תגובות קשות. לאחרים יהיה סף גירוי תחושתי גבוה והם יזדקקו לגירויים רבים על מנת להגיב.

אנשים על הספקטרום צריכים להתאמץ כדי להבין אנשים אחרים ולתקשר עם סביבתם, לעתים זה יכול לגרום להם להתנהגות קיצונית, כמו התפרצויות זעם, שעשויה להיות תוצאה של מצבי חרדה.

טיפול באוטיזם באמצעות נוירופידבק

נמצא כי לילדים ולמבוגרים הלוקים באוטיזם דפוס פעילות מוחי ייחודי הנגרם מ"חוסר גיזום" שהמוח הפגוע אינו מסוגל לבצע.

במצב זה, קשרים בין סינפסות אשר אינם אדפטיבים עבור האדם ממשיכים להתקיים ולא מנוקים ומפונים מהמוח.

דפוס לקוי זה מתבטא בעודף גלי ביתא גבוהים באיזורים הפרונטליים והפרה פרונטליים של המוח וכן בתת תפקוד באיזורים האחראיים על הבנה חברתית.

 

כיצד מתבצע הטיפול?

המטופל יושב בחדר הטיפולים וצופה בסרט לבחירתו. המחשב קורא את פעילות גלי המוח של המטופל בעת הצפייה ומתגמל אותו בכל פעם שמוחו פועל באופן תקין: כאשר הפעילות תקינה, רואה המטופל את הסרט באופן חד וברור. כאשר המחשב מזהה פעילות בלתי רצויה, נראה הסרט באופן מטושטש. כך לומד מוחו של המטופל לפעול בצורה מיטבית.  השיטה מתבססת על עיקרון ההתניה.

מכיון שהלוקים באוטיזם נהנים לצפות שוב ושוב באותם סרטים תתבסס העבודה עמם על הסרטים לפי בחירתם.

במקרים בהם המטופל מתקשה להתבונן בסרט (חלק מהלוקים באוטיזם בעיקר מאזינים לסרט ופחות צופים במסך) יתבסס החיזוק על הערוץ האודיטורי/שמיעתי אשר יגיב בחלשה או הגברה של הצליל ביחס ישיר לפעילות המוחית הנדרשת מהם בטיפול.

 

ילדים אוטיסטים שטופלו באמצעות טכנולוגיית נוירופידבק שיפרו את התקשורת הבין-אישית שלהם עם סביבתם הקרובה והפגינו פחות סימנים של אי-שקט, חרדה והתנהגות חריגה, כפי שתועד במאמרים מדעיים רבים.

השיפור במצבם של המטופלים באמצעות נוירופידבק ניכר, אם כי להבדיל מטיפול בנוירופידבק בהפרעות אחרות, כאן אין המטרה החלמה מלאה אלא להקלה משמעותית בתסמינים (שינה בלילה, ויסות רגשי, ויסות חושי, הגברת יכולת שפתית ועוד) וליכולת "לנהל" טוב יותר את הסימפטומים של האוטיזם.

מנסיוננו במכון, ניתן לחוש בשינוי כבר מהפגישות הראשונות, אך בשל מורכבות הבעיה מדובר בטיפול הדורש התמדה ופגישות מרובות.

לשם כך בנינו תכנית המאפשרת עבודה בקליניקה בשילוב עם עבודה ביתית הנשלטת מרחוק על ידי צוות המכון (בתנאי שצוות המכון מתרשם מיכולת ההורים לבצע את הטיפול בבית). במצב שכזה נחסכת מההורים הטרחה שבהבאת הילד מספר רב של פעמים אל המכון

(מה עוד שמדובר בהפרעה התפתחותית הדורשת השקעה בדיסיפלינות טיפול רבות וההורים מוצאים עצמם מתרוצצים בכל ימות השבוע בין מטפלים שונים לשם קידום ושיפור מצבו של ילדם).

טיפול ביתי

קישור למאמרים העוסקים בתחום

שם מאמר : אימון נוירופידבק מייצר נורמליזציה במדדים התנהגותיים ומוחיים בקרב מטופלים עם אוטיזם בתפקוד גבוה

מקום פרסום : Philos Trans R Soc Lond B Biol Sci. 2014 Apr 28;369(1644):20130183

אימון נוירופידבק נמצא כטיפול מבטיח באבנורמליות תפקודית ומבנית במח. בדקו כיצד אימון נוירופידבק יכול להפחית סימפטומים אצל ילדים עם אוטיזם, באמצעות אימון של תאי עצב מסוימים שנמצאו קשורים לבעיות בתפקוד החברתי והקוגנטיבי (כגון, היכולת לקרא "מפה חברתית" ולהבין את כוונות הזולת, והיכולת להזדהטות ולהביע אמפטיה לזולת).
המחקר נערך בקרב 13 ילדים עם אוטיזם, בגילאי 7-17, וילדים בקבוצת ביקורת. הילדים עברו טיפול או שניים בשבוע, שאורכו נע בין 45-60 דקות. סך הכל 30 טיפולים.

 במהלך הטיפול הם צפו בסרטי ילדים, ועברו אימון של גלי מח הקשורים למיקוד קשב, הסחות דעת ותנועה.
שתי הקבוצות ערכו בדיקת QEEG לפני ואחרי האימון שנועדה לבחון את השינוי בתבנית גלי המח. כמו כן, ההורים מילאו שאלונים התנהגותיים לפני ואחרי הטיפול הנוגעים לתפקוד חברתי, שפה, תפקוד יומיומי ועוד.
התוצאות הראו שיפור ניכר בקרב המטופלים עם האוטיזם, אך לא אצל נבדקי הביקורת. ממצאים אלה מוכיחים שיצירת שינויים בתפקוד תאי העצב, יכולה להוביל לפעילות נורמלית יותר של רשתות עצבים לא מתפקדות בקרב מטופלים עם אוטיזם. כתוצאה מהפעילות התקינה, ניתן לראות שיפור בסימפטומים המאפיינים מטופלים על ספקטרום האוטיזם.

קישור לתקציר המאמר המלא באנגלית

שם מאמר : ההשפעה ארוכת הטווח של נוירופידבק על ילדים אוטיסטים

מקום פרסום : Research in Autism Spectrum Disorders, 2008

במחקר נבדקו 14 ילדים הלוקים באוטיזם אל מול קבוצת ביקורת.

כל הנחקרים (ביקורת+מחקר) קיבלו טיפולים זהים למעט נוירופידבק.

הוכח כי הטיפול הביא לשיפור ניכר במדדים רבים כמו קשב, תכנון, תקשורת מילולית ולא מילולית, בעיות התנהגות ועוד.

המחקר נערך לאורך 40 מפגשים.

בתום שנה מהמחקר נבדקו הילדים שנית והשוו לקבוצת הביקורת ונצפה כי הישגי המחקר הקודם נשמרו גם שנה לאחר סיומו. 
חשוב להבין שבמחקר הושוו תוצאות הילדים בשלוש נקודות זמן: נקודת הבסיס טרם לתחילת הטיפול בנוירופידבק, נקודת סיום טיפול לאחר 40 מפגשים של נוירופידבק ונקודת מעקב שנה לאחר סיום הטיפול בנוירופידבק.

כיוון שכך ניתן להתרשם מציוני הילדים בשלוש נקודות הזמן ולראות באופן ברור את מצב הילד. המחקר הוכיח כי הישגי הטיפול של הילדים נשמרו באופן מלא.

קישור לתקציר המאמר המלא באנגלית

להלן תשובות למספר שאלות אשר אני נשאלת תדיר:

מוח מורכב ברובו מתאי עצב. תאי העצב מעבירים אותות זה לזה, חלקם אותות חשמליים שתאי המוח מייצרים.
כשמתבוננים בתרשים של הפעילות המוחית מבחינים בכמה סוגי גלים, בעיקר גלי אלפא, גלי ביתא, גלי תטא וגלי דלתא.  גלים בעוצמה חריגה או במיקום חריג מעידים על בעיה.

אלקטרואנצפלוגרף (באנגלית (Electroencephalograph בראשי תיבות: EEG, אא"ג בעברית "רשמת מוח חשמלית".

בבדיקת EEG מודדים את זרמי החשמל הזעירים, שהמוח מייצר בעת פעולתו. 
הבדיקה אינה כואבת, אינה מזיקה ואינה כרוכה בקרינה. בעת הבדיקה לא מוכנס שום חומר לגוף ואין כל השפעה על פעילות המוח. הבדיקה מתבצעת כך: מרכיבים למטופל כובע מדידה, שמכיל גלאים. גלאים אלה רגישים מאוד לזרם החשמלי של המוח והם מקליטים אותו. הגלאים לא משדרים, אלא קולטים את פעילות גלי המוח ומעבירים אותה למחשב.

בעולם נהוגות 2 גישות לקביעת פרוטוקול טיפולי:

  1. הגישה הסטטיסטית. גישה זו קובעת מראש פרוטוקול קבוע לכל מחלה או בעיה. פרוטוקול זה הוא אחיד אך אינו מתאים לכל אחד.
  2. רפואה בהתאמה אישית. עורכים בדיקה מדוקדקת של גלי המוח טרם הטיפול ומשווים את התוצאות לנורמה. הטיפול מותאם אישית לאחר לימוד תבניות גלי המוח של המטופל עצמו.

זוהי השיטה המיושמת אצלנו במכון "גפן".

טכנולוגיית נוירופידבק עובדת במנגנון של משוב. אנחנו נותנים משוב חיובי למוח וכך מלמדים את המוח לפעול באופן תקין. בתהליך הטיפול בנוירופידבק אין כל אמצעי חודרני: לא מזרימים שום זרם חשמלי, לא מפעילים כוח מגנטי ולא מכניסים לגוף חומרים כימיים. אפשר לדמות את תהליך הטיפול בנוירופידבק לילד הלומד לרכב על אופניים. כאשר הילד עולה לראשונה על האופניים הוא נוטה לפול לצד אחד, ואז אנו תומכים בו ומיישרים אותו. אז הוא נוטה לפול לצד השני ושוב אנו מיישרים אותו. הילד נוסע ומרגיש תחושת ביטחון והנאה מכך. באופן זה המוח של הילד לומד מה צריך לעשות כדי להישאר יציב ותחושת הביטחון וההנאה מהרכיבה משמשות כמשוב חיובי.

באופן דומה פועל המוח בעת טיפול נוירו פידבק.

המטופל צופה בסרט וידאו תוך כדי חיבור לאלקטרודה הקוראת את גלי המוח שלו באיזור עליו עובדים במפגש.

במידה והמוח מייצר יותר או פחות מגלי המוח אשר בחרתי עבורו אזי הוא יצליח לראות טוב יותר את הסרט (חדות גבוהה יותר + קול רם יותר). דבר זה מהווה משוב חיובי למוח והוא מנסה לשמר מידה זו של צפיה איכותית ובכך "מתקן" את גלי המוח.

מספר הפגישות משתנה בהתאם לבעיה. מחקרים בעולם מלמדים, שלרוב מרגישים שיפור לאחר מספר קטן של מפגשים (עד 12) והשיפור הולך ומתעצם עם הפגישות. טיפולים בהפרעת קשב וריכוז דורשים 40-50 פגישות לערך, טיפולים בילדים בספקטרום האוטיסטייותר מכך ותלויות במצבו הראשוני של המטופל. עם זאת חשוב לזכור, שמדובר כאן ברפואה בהתאמה אישית. ההתאמה האישית מתבטאת לא רק בבחירת הפרוטוקול הטיפולי המתאים לכל מטופל על פי מצבו, אלא גם בהתאמת מספר הפגישות שאותו מטופל צריך. יש אנשים, שלקותם עמידה יותר ואחרים, שלקותם מגיבה בקלות יותר.

מניסיוננו במכון גפן, שילוב גישה טיפולית זו יחד עם רפואה סינית וצמחי מרפא טבעיים מקצר את משך הטיפול ומגדיל את יעילותו באופן ניכר.

זוהי השיטה עליה אנו נוהגים להמליץ למטופלינו.

לרוב הפגישות נמשכות בין חצי שעה ל40 דק' והתדירות המומלצת היא פעמיים בשבוע.

באופן עקרוני, לאחר שהמוח למד, הוא זוכר זאת לתמיד. ישנם מחקרים שמלמדים, שעשר שנים לאחר הטיפול בילדים עם הפרעות קשב וריכוז, ההישגים נשמרו. מחקרים שבדקו ילדים עם ליקויי למידה הוכיחו כי שנתיים לאחר הטיפול, השתמרו הישגיו. מטופלים שטופלו בשיטה זו ברחבי העולם מדווחים, שגם במצבים אחרים השיפור מתמיד.

לאחר אימון נוירופידבק מוצלח, התרופות המכוונות לתפקוד מוחי עשויות שלא להיות נחוצות יותר, או שהן עשויות להידרש במינון נמוך יותר, כאשר המוח משתלט על תפקידה של הרגולציה. ירידה זו בתרופות בולטת במיוחד כאשר התרופות ממלאות תפקיד תומך. בכל מקרה, מרפאתנו מפנה את המטופל אל הרופא אשר רשם לו מלכתחילה את התרופה והוא אשר מורה על הפסקת הטיפול.

מנסיוננו, רובם המוחלט של המטופלים אינם זקוקים עוד לתרופות מתום סדרת אימוני הנוירופידבק.

אוטיזם ורפואה טבעית

ילדים אוטיסטים שטופלו באמצעות טכנולוגיית נוירופידבק שיפרו את התקשורת הבין-אישית שלהם עם סביבתם הקרובה והפגינו פחות סימנים של אי-שקט, חרדה והתנהגות חריגה, כפי שתועד במאמרים מדעיים רבים.

השיפור במצבם של המטופלים באמצעות נוירופידבק ניכר, אם כי להבדיל מטיפול בנוירופידבק בהפרעות אחרות, כאן אין המטרה החלמה מלאה אלא להקלה משמעותית בתסמינים (שינה בלילה, ויסות רגשי, ויסות חושי, הגברת יכולת שפתית ועוד) וליכולת "לנהל" טוב יותר את הסימפטומים של האוטיזם.

מנסיוננו במכון, ניתן לחוש בשינוי כבר מהפגישות הראשונות, אך בשל מורכבות הבעיה מדובר בטיפול הדורש התמדה ופגישות מרובות.

לשם כך בנינו תכנית המאפשרת עבודה בקליניקה בשילוב עם עבודה ביתית הנשלטת מרחוק על ידי צוות המכון (בתנאי שצוות המכון מתרשם מיכולת ההורים לבצע את הטיפול בבית). במצב שכזה נחסכת מההורים הטרחה שבהבאת הילד מספר רב של פעמים אל המכון

(מה עוד שמדובר בהפרעה התפתחותית הדורשת השקעה בדיסיפלינות טיפול רבות וההורים מוצאים עצמם מתרוצצים בכל ימות השבוע בין מטפלים שונים לשם קידום ושיפור מצבו של ילדם).

אוטיזם ורפואה טבעית

דיאטה נטולת גלוטן
וקזאין

שהם חומרים הנוצרים מפירוק לא מלא (ולא תקין) של חלבוני חלב ודגנים במערכת העיכול.

תמיכה במערכת הדטוקסיפיקציה

(פירוק רעלים) - מערכת זו פגועה בילדים הנמצאים בטווח האוטיסטי.

תוספת אבות מזון, ויטמינים ומינרלים

על מנת לשפר את פעילות המערכות בגוף ולאזן מחסורים תזונתיים.

מניעת זיהומים במערכת העיכול

שינוי אוכלוסיית החיידקים, הפטריות והנגיפים (וירוסים) במעי, על ידי שינויים תזונתיים ותוספות של חיידקים פרוביוטיים ("טובים").

ניקוי מתכות כבדות

חומרים אלה, ובעקר כספית, גורמים לפגיעה נוירולוגית (כלומר במערכת העצבים).

תמיכה במערכת החיסון

על ידי הוספת מרכיבי מזון המשפרים את תפקוד מערכת החיסון וכן על-ידי איתור והורדה מהתפריט של מזונות הגורמים לתגובתיות יתר של מערכת החיסון.

הטיפול המוצע במכון גפן משלב טכניקות טיפול שונות ומגוונות להשגה מייטבית של היעדים ונעשה בשילוב שיקול הדעת של ההורים וד"ר תמר פולט.

המלצות