טיפול חרדות ילדים
התמודדות עם חרדות ילדים
נושא פחדים וחרדות אצל ילדים ידוע מקדמא דנא וספרי ילדים רבים נכתבו בנושא זה.
חרדות מתבטאות פעמים רבות אצל הילדים בפחד מפני החושך, קשיי הירדמות ושינה, בריחות שתן בלילה (גם בגילאי בי"ס יסודי וחט"ב) וכן חשש להישאר לבד (אפילו בבית).
יש להבין כי יכולת הילדים להפריד בין דמיון למציאות קטנה יותר משל מבוגרים ופעמים רבות הם חסרים מושגי זמן, מרחב וידע העומדים בבסיס היכולת שלהם לנתח אירועים ולהבין שהם אינם מהווים סכנה עבורם.
שיחות שלכם-ההורים עם ילדיכם יכולות פעמים רבות לסייע באופן משמעותי להתמודדות הילדים עם חווית החרדה אותה הם חווים.
להלן מספר עקרונות התמודדות ושיחה עם ילדים אשר ילוו בדוגמאות של ילדים בהם טיפלתי:
רוב החדשות המשודרות באמצעי התקשורת מעבירות מסרים מעוררי חרדה. הילדים אינם מבינים כי החדשות המשודרות אינן מהוות שיקוף מדויק של המציאות אלא בחירה מובחנת של אירועים אשר יותירו על המתבונן רושם אשר יעלה ככל האפשר את אחוזי הרייטינג. יש להסביר לילדים כי החדשות המשודרות מהוות פחות ממליונית האחוז מן המתרחש בעולם במציאות. דברים אשר נהירים לנו-המבוגרים אינם מובנים כלל לילדים. יש להסביר להם כי כפי שלא שידרו בחדשות למי יש היום יום הולדת כך גם לא משדרים פרטים נוספים אשר מאוד משמעותיים לכל אדם ואדם. בעולם מתרחשים מדי יום אלפי אירועים משמחים אשר פשוט אינם משודרים בחדשות. אינפורמציה זו מורידה מעוצמת החרדות אותם חווים הילדים עקב צפיה בחדשות.
ככלל רצוי להפחית כמה שניתן חשיפה של הילדים לחדשות המשודרות באמצעי התקשורת ובכך להוריד את רמת החשיפה שלהם לאינפורמציה מעוררת חרדה.
פעמים רבות חסרה לילדים אינפורמציה פשוטה אשר מורידה באופן ניכר את רמת החרדה בה הם נמצאים. ילדים נוטים להשלים אינפורמציה זו מדמיונם. השלמה זו היא בדרך כלל אימתנית יותר ומפחידה יותר מן המציאות עצמה!
הורים רבים נוקטים בגישה של "עדיף לא לשוחח על הנושא כדי שלא להעיר את הדובים משנתם"- לידיעתכם, ה"דובים" ערים מזמן…. עדיף לתת לילד את האינפורמציה החסרה ואז ברוב המקרים הוא יווכח לדעת כי מדובר במצב הרבה פחות גרוע משחשב!
להלן מספר דוגמאות- תלמיד כיתה ד' אשר הובא אלי לטיפול חשש מהאיום הגרעיני ביודעו כי פצצת אטום אחת עלולה להחריב את כל המדינה. הילד חשש כי האירנים יעבירו לפלשתינאים את פצצת הגרעין שלהם ואז היא תורכב על קסאם ותשמיד תוך שניות את כל המדינה. לילד ידע רב אולם חסרה לו אינפורמציה פשוטה- פצצת גרעין אינה בגודל של גרעין קטן ולכן קשה להעבירה בסתר לפלשתינאים….
ברגע שהשלמתי לו איפורמציה זו לגבי גודלה של פצצת הגרעין ושל כור גרעיני בכלל הבין הילד כי אין אפשרות לפלשתינאים להטיל עלינו כרגע פצצת אטום.
מטופלת אחרת- אף היא תלמידת בי"ס יסודי חששה שהוריה ישאירו אותה במכונית והיא עלולה למות כפי שדווח פעמים רבות כל כך באמצעי התקשורת.
מסתבר כי הילדה לא ידעה כי גם אם ההורים נועלים אותה בתוך הרכב בטעות היא יכולה לפתוח את הרכב מבפנים ללא צורך במפתחות כלל.
אינפורמציה פשוטה בדבר האפשרות לפתוח את הרכב מבפנים גם ללא מפתחות הרגיעו את הילדה והחשש שלה מנסיעות פחת עד מאוד!
סידור אירועים על רצף זמן
לילדים עד גיל 10 אין היכולת השכלית להבין רצף של זמן , זוהי גם הסיבה שלא מלמדים היסטוריה בביה"ס לפני כיתה ד'.
אירועים מן העבר הרחוק מאוד- כגון דינוזאורים עלולים להתערבב עם סיפורי מלחמות מתקופת בית המקדש, מלחמת השחרור והשואה.
גם עכשיו, לאחר חג החנוכה-אנו צריכים לזכור כי כל חג מחגי ישראל קשור בקטסטרופה ממנה ניצל העם היהודי בעור שיניו- המסר מחלחל מגיל הגן אולם ההבנה כי מדובר בסיפורים מתקופות שונות אינו מובן כלל בגילאים הצעירים.
לאחרונה טיפלתי בתלמיד כיתה א' אשר לא רצה ללכת לבית קרוביו בירושלים מכיוון שזוהי עיר מסוכנת – מבחינת הילד זוהי עיר הנתונה למלחמות תמידיות- פעמיים נחרב שם בית המקדש, את העיר העתיקה כבשו במלחמה אחת וצנחנים נלחמו שם ושחררו אותו במלחמה אחרת.
הוא יודע שהעיר מוקפת חומה אך הסיפורים הללו התערבבו אצלו גם מבחינת זמנים שונים וגם מבחינת מרחבים שונים. הילד קישר את חומת העיר העתיקה עם סיפור חטיפת החייל גילעד שליט (שהתרחש כאמור במרחב שונה לחלוטין) ופחד כי מחבלים עלולים לחפור מתחת לחומת העיר העתיקה ולחטפו מבית קרוביו כפי שחטפו את החייל.
כאמור, הסבר פשוט הכולל סרגל זמן ומפת ארץ ישראל השקיטו את פחדיו….
שיחת טלפון יזומה עם גורמי הביטחון בנוכחות הילד:
על הילד לחוות עד כמה נגישים כוחות הביטחון לסייע לו בעת צרה.
חיוג מהיר לתחנת המשטרה ושיחה קצרה עם המוקדן יסייעו לילד לחוש עד כמה ערוכה המשטרה לסייע לאזרחים.
על הילד לדעת כי ניידות מסיירות בכל שכונה בכל עת ועת, חלקן מוסוות ולכן אף הוא אינו מבחין בהן.
כתיבת מספרי טלפון חיוניים
וכן מספרי הטלפון של ההורים ומכרים משמעותיים נוספים על המקרר וליד הטלפון המרכזי בבית + תרגול של התקשרות אליהם בנוכחות ההורים, מפחיתים מאוד את רמות החרדה ומסייעים במתן תחושת מסוגלות לילד להתמודד עם בעיות גם כאשר אין מבוגר בסביבתו.
תרגול טכניקות הרפיה ונשימה לפני השינה יעילים מאוד.
הורים אשר אינם יודעים לעשות זאת יכולים לרכוש את הספר "אור- מדיטציות קסומות להורה ולילד" מאת מיכל בוקר ולהסתייע בו רבות.
טיפול בפרחי באך
באך מסייעים עד מאוד בהתמודדות עם חרדות (כולל התמודדות עם בריחות שתן וכן גמגום על רקע רגשי). את תערובת פרחי הבאך יש להתאים ספציפית למצבו של הילד ולאופיו אם רוצים להגיע לתוצאות טובות. לכן, מומלץ להיוועץ רק באנשי מקצוע מוסמכים המתמחים גם בפרחי באך וגם בטיפול פסיכולוגי קלאסי ולהימנע מרכישת פורמולות מדף כלליות הנמכרות בבתי הטבע.
טיפול נוירופידבק
להתמודדות עם הפרעת חרדה המצריכות התערבות מקצועית נמצאה יעילה מאוד. נסיוני עם מצבי קצה (עד כדי הסתגרות של יותר משנתיים בבית ללא מסגרות חינוכיות וכד) מראה כי לעיתים קרובות שיחות / טיפול רגשי סטנדרטי אינם מצליחים לתת מענה שכן מודעות האדם לעצמו ולמצבו גבוהות אך יכלתו לבצע שינוי נמוכה. על סמך נסיוני ועל סמך מחקרים בנושא נמצא כי מתקיים דפוס של גלי ביתא גבוהים באונה הפרונטאלית והפרה פרונטאלית בעיקר בצד ימין של המוח. איזון גלי המוח על ידי טכניקת הנוירופידבק מאפשרת לאדם להיות פחות שקוע במעגלי החששות והחשיבה אליהם הוא נשאב ובמקום זאת להתחיל לשנע כוחות נפש לכיוון העשיה והשינוי.
כאשר רמת החרדה של הילד מפריעה לתפקודו הים יומי- מומלץ בכל מקרה לפנות לאיש מקצוע על מנת להיוועץ בו ולהתאים טיפול אופטימלי לילד.
המלצות
תמר, תמיד קשה להיפרד אבל ממך קשה שבעתיים. הפגישות עמך והטיפולבו למדנו ראשית להכיר ושנית להוקיר את תכונותיה העצומות של נגהוהשיפור שחל בההעשירו אותנו מאוד וקרבו אותנו אליה כהורים. ומעל הכל כל כך נפלא להכיר מישהי שבאמת אכפת לה ושעושה מעל ומעברלמה שנפרש. שחודרת ללב ולנשמה )ואפילו מטפלת בבורות של האמא בבישול 🙁 תודה על הכל!
לתמר היקרה מאוד! כשפגשתי אותך לראשונה חשבתי ישר" היא לא דומה למה שדמיינתי"ודימיינתי שיער חום חלק ועיניים כחולות. אבל עכשיו אני מבינה שאופייך זהה לדמיוני: מקשיבה, עוזרת, מעודדת ומסבירה. אולי אין פיות בעולםאבל אם יבקשו ממני לצייר פיה כמה שיותר מציאותית אצייר אותך! כי אופייך הוא אופיה של פיה טובה. ברצון שנתראה בקרוב
תמר היקרה, העולם התברך בך. כשהגענו אלייך לפני כשנתייםיהב היתה בת בערך. אמרת שאת לא מבטיחה שתוכלי לעזור אך שתוכלי לנסות. לקחנו את זה. די מהר אי אפשר היה להתעלם מהשינוי הגדול שחל בבתנו ובנו כהורים וכמשפחה. אחרי כשנה ביקשת שנעשה מבחן נוירופידבק חוזר. שם אמרו לנו שאם הם היו כותבים ספר בשבחי הנוירופידבק היו צריכים לשים שם את ביתנו בפתיח. ביתנו נולדה מחדש. הרבה יותר איתנו. יותר חברות, נכנסת לשיעורים בבית הספר. בחוכמה וברגישות נדיריםמתובלים בהומור ובנסיון אישי היית יושבת איתנו ומנתחת עמנו מצבים משפחתיים וחברתיים שנראו לנו בלתי אפשריים על מנת שנוכל לצעוד גם בשבילים הצרים. כי גם הם חלק מהחיים. יצאנו מהם מחוזקים וביחד! תודה י. ומשפחת ר.
תמר תודה על הליווי המסור, הסבלנות, החיזוקים לעידו. על שהיית איתנו במסע המשמעותי השנה. על היכולת לראות ולהגיד את החיובי. על היצירתיות. תודה שעזרת לעידו וזה עזר לי )לנו( כהורים. תודה על השלווה שאת מקרינה. אין ספק שזה תרם לעידו! בהערכה רבה, ב. נ.
לתמר תודה שעזרת לי בהכל! בטיפול בפחדים, בהפרעת הקשב והריכוז, והכי חשוב תודה שהקשבת לי והבנת אותיבכל עניין. ממש ממש תודה!
לתמר היקרה, אנו נפרדים לאחר כשנתיים בהם ליווית את רותם ואותנו בקשיים ובהצלחות. אנו מביעים את הערכתנו הרבה לעבודתך – לאדם שאת , המקצועית אוהבת, אכפתית, דואגת, תומכת ומעודדת. הענקת לנו תחושה של בטחון וכוחות להתמודד גם ולהתגייס למען רותם מעצם הידיעה שאת שם תמיד למען רותם ולמעננו! מוקירים, אוהבים, ומעריכים!
מההורים ליזה ומוטי הכל התחיל כמו מסע ארוךשלא היה נראה שיש לו אור בקצה המנהרה. לא האמנו שמילד פזיז, תזזיתי ואימפולסיבי יצמח נער בוגר שהתגבר על המכשולים והתקדם והתקדם בתקופה שהיא יחסית קצרה. נער שלומד בכוחות עצמו, מתנהג מדהים, רגיש! אלוקים יודע לאן עוד יוכל להתקדם בע"ה.
היום אנו אומרים זאת בריש גלי- זכינו בילד מדהים! שהק"ה ברך אותו!
לתמר היקרה, אנו מוטי וליזה ומאור אסירי תודה לך על הטיפול המסור, המקצועי , הסובלני שנתת למאור ועל כך שלא איבדת תקוה ונטעת בנו אמון לאורך כל הדרך. דרך קשה ומלאה במהמורות. דרך שתקוה לא ממש היתה בה לולי את! תמר, אין מספיק מילים לתאר את הרגש העמוק שלנו אלייך ועל כך שאנו מרגישים שבזכותך הבאנו ילד עם בעיות וקשיים וקיבלנו ילד חדש לגמריי! תודה, תודה, תודה!