התקף חרדה במבוגרים

בשנים האחרונות הוצפה מרפאתי במטופלים ומטופלות הלוקים בהתקפי חרדה. המקור לגידול זה נובע הן מן הנסיבות הסביבתיות היחודיות לאזורנו (המצב הבטחוני הרעוע) והן עקב תופעה הולכת וגוברת בעולם המערבי שם נחשבים התקפי החרדה לאחת ההפרעות הנפוצות ביותר במאה הנוכחית.

מהם התקפי חרדה?

התקפי החרדה מתבטאים בהתקף פתאומי ובלתי צפוי של חרדת מוות הלובשת צורה של פעימות לב חזקות ובלתי סדירות, כאבים בחזה, קוצר נשימה ולעיתים אף איבוד הכרה.

סימני התקף החרדה דומים מאוד לסימני התקף לב ולכן חוששים האנשים אשר חווים תופעות אלו, ובצדק, כי הם חוו התקף לב וכי הם עומדים חלילה למות.

התקף החרדה נמשך בדרך כלל מספר דקות.

בפעמים הראשונות מפונים המטופלים הללו לחדר המיון (עקב הסימנים הדומים להתקף לב) אולם בדיקת דם פשוטה מוכיחה מיידית כי אין כל נזק לבבי.

כאשר התופעה מתחילה לחזור על עצמה מעת לעת מוברר סופית כי המטופל אכן לוקה בהתקף חרדה.

ההתמודדות עם התקפי החרדה אינה פשוטה כלל מכיוון שההתקפים נעשים תדירים יותר ויותר ומתפרצים במוקדים רבים יותר (למשל יתפרצו תחילה במקומות סגורים כגון מעליות ואחר כך יתחילו להתפרץ גם במקומות שאינם סגורים) בכך גורמים ההתקפים הללו לאדם להימנע מפעילויות רבות ומצמצמים את תפקודו.

מהם הגורמים להתקפי חרדה?

הגורם להתקף החרדה ייחודי לכל אדם וההתקף הראשון נוטה להתפרץ בסמוך לאירוע טראומטי אשר חווה האדם.

אירוע טראומטי זה "מתיישב" בדרך כלל על "קרקע פוריה" של מצוקה מתמשכת אשר חווה האדם קודם לכן (זו גם הסיבה לכך שלא כל אדם אשר חווה אירוע טראומטי יתחיל לחוות התקפי חרדה).

דוגמא לכך היא ר' אשר הגיעה למרפאתי לאחר שחוותה התקף חרדה.

במהלך ילדותה סבלה ר' מניכור ואולי אף אלימות מצד משפחתה אולם במשך שנים רבות הצליחה להתמודד עם פגעי העבר בנפשה. בגיל מאוחר יותר ולאחר שנישאה היתה עדה לפיגוע חבלני ואף שלא נפצעה ממנו כלל חשה פחד אשר ליווה אותה במהלך השעות שלאחר מכן.

פחד זה היה טבעי ונורמטיבי ונבע מחשש מוצק של הסיכון בו היתה נתונה באותו אירוע.

לאחר מספר ימים במהלך ביקור שיגרתי בקניון כאשר עלתה במעלית חשה ר' באופן פתאומי בדופק מהיר וחזק מאוד, בקשיי נשימה ניכרים ובכאבים בחזה.

הסימנים הללו גרמו לר' לחשוב כי לקתה בהתקף לב והיא פונתה באמבולנס לביה"ח.

בביה"ח נערכו בדיקות מקיפות ולא נתגלה כל ממצא לבבי מחשיד (עלי לציין כי עד 24 שעות לאחר אירוע לבבי מופרש חלבון למערכת הדם אשר מורה באופן וודאי על התרחשות התקף לב.

במקרה של התקפי חרדה לא מופרש חלבון שכזה ולכן המימצא הוא וודאי ולא ניתן לפרשנות כזו או אחרת).

ר' חוותה לראשונה התקף חרדה.

בימים שלאחר מכן החלה ר' לחוות התקפים נוספים אשר במהלכם פונתה שוב ושוב לחדר המיון ובכל פעם שוחררה מיידית לביתה מכיון שהבדיקות העלו כי מצבה הלבבי תקין לחלוטין.

חששה של ר' רק גבר מכיוון שהכאבים וקוצר הנשימה היו מוחשיים מאוד, מפחידים עד אימה ויותר מכל חשבה כי הרופאים בחדר המיון נוהגים ברשלנות או בחוסר מקצועיות בכך שלא מצליחים לאבחן את המצב הקשה בו היא נמצאת!

הרי לא יתכן שהיא מפחדת ממעליות עד כדי כך שגופה יגיב "כאילו" הוא בהתקף לב. מדובר באשה נורמטיבית לחלוטין, מבוססת ומשכילה אשר אין זו הפעם הראשונה בחייה שהיא עולה במעלית…..

הטיפול בהפרעה זו מבחינת רפואה מערבית מתמקד במתן תרופות מרגיעות כגון "ציפרלקס" ותרופות נוספות המשפיעות על מערכת העצבים המרכזית אשר "מורידות את הווליום" של ההפרעה אך אינן מרפאות אותה.

טיפול פסיכולוגי קוגנטיבי יתמקד בחשיפה הדרגתית ומוגנת של המטופל אל מוקד החרדה שלו עד אשר יתרגל אליו ויצליח להתמודד עמו בהצלחה .

על פי הדוגמא שהבאתי בטיפול פסיכולוגי קוגנטיבי ילווה הפסיכולוג את המטופלת אל תוך המעלית, יתרגל עימה טכניקות הרפיה ויעלה עמה במעלית.

במפגשים הבאים ילווה אותה המטפל רק עד לפתח המעלית ואחר כך רק עד לפתח המבנה וכך הלאה.

חשיפה הדרגתית זו בליווי טכניקות הרפיה הינה יעילה אך איטית מאוד ואינה מתאימה לכל המטופלים ולו עקב הסיבה שההתקפים אינם תמיד ממוקדים במקום אחד או בסיטואציה אחת והם יכולים להופיע בכל עת ובכל שעה .

הרפואה הסינית

הרפואה הסינית מתייחסת לאלמנט האדמה הנחלש טרם התפרצות ההפרעה ומחזקת אותו.

בעזרת דיקור סיני ובשילוב צמחי מרפא סיניים מאזן המטפל את הקשר בין הנפש לגוף-שהרי שם בדיוק ממוקמת הפרעה זו!, מחזק המטפל את אלמנט האדמה הנחלש מאוד (האדם חש כאילו "האדמה נשמטת מתחת רגליו") וכן מרגיע את רמת העוררות של מערכת העצבים המרכזית. 

טיפול בפרחי באך המותאמים אישית למטופל יעילים אף הם מאוד, כמו גם תרגול טכניקות הרפיה וביופידבק.

על פי תפיסת עולמי ונסיוני הנכון ביותר הוא השילוב בין כל שיטות הטיפול הללו – גם תרגול הרפיות, גם שימוש בביופידבק, גם שימוש בצמחי מרפא סיניים, גם דיקור סיני, גם מתן תמיכה של פרחי באך וגם טכניקות פסיכולוגיות קלאסיות שנועדו לפתור את הרקע המתמשך הקשה אשר קדם להופעת תסמיני הפרעת החרדה.

עלינו לזכור כי התקפי חרדה גורמים לתחושות גופניות כל כך חזקות עד כי כאשר הוברר סופית לאדם שזוהי הפרעת חרדה ולא התקף לב הוא חש מבויש בעצמו, בודד מאוד בתפקודו היום יומי כאילו "ניטלה ממנו ה"זכות" להתלונן על מכאובים"- שהרי אומרים לו בסביבתו "אתה בריא לחלוטין, הכל בראש שלך".

אני חוזרת ומדגישה- התחושות הפיזיות קשות וכואבות והאדם אינו מדמיין ולכן יש להתייחס אליו בכבוד הראוי ולהכיל את כאבו בדיוק כפי שאנו מקבלים בהבנה אדם עם כאב ראש או כאב גב!

 

התקפי חרדה אינם מעידים על אדם חלש בנפשו או לוקה בשכלו. בהפרעה זו לוקים גם חלק מטובי לוחמי צה"ל אשר שבו הלומי קרב מן המלחמה, מנכ"לים של מפעלים גדולים, אומנים מן השורה הראשונה ועוד רבים וטובים.

 

יש פתרונות וטיפולים מוצלחים להפרעה זו ואני ממליצה בחום שלא לוותר על חדוות החיים אלא לפנות לטיפול משולב גופני ונפשי.

 

המלצות