טיפול בטיקים ובתסמונת טורט

מהם טיקים?

טיקים הם ביטוי לתופעה נוירו־התפתחותית נפוצה והם מאופיינים בהופעת תנועות או קולות פתאומיים, חוזרים ונשנים, בשל פעילות קבוצת שרירים אחת או מספר קבוצות. הטיקים אינם רצוניים, אך פעמים רבות ניתן לשלוט בהם, ברמה זו או אחרת, לאורך פרקי זמן שונים.


ניתן לחלק את הטיקים לשני סוגים – תנועתיים וקוליים. טיקים תנועתיים יכולים להתבטא במצמוץ בעיניים, עווית בפנים, הטיית הראש, הסטת מבט, תנועות פתאומיות של הגפיים, מתיחות של צוואר או גפיים וקפיצות. טיקים קוליים יכולים להתבטא בקשת רחבה של תופעות: החל מכחכוח גרוני, המהום, משיכה באף, שיעול טורדני ועד הגיית הברות, מילים וחזרה על משפטים. הטיקים עשויים להיות פשוטים או מורכבים

מהם המאפיינים של הפרעת טיקים?

הפרעת טיקים מתחילה בדרך כלל בילדות, ומאופיינת בטיקים תנועתיים ו/או קוליים. מהלך ההפרעה מאופיין בתנודתיות משמעותית בשכיחות ועוצמת הטיקים. מגיל 10, פחות או יותר, רוב הילדים אומרים כי להופעת הטיק קודמת תחושה של אי נחת או אי שקט בגוף. 

במקרים רבים ההפרעה מלווה בבעיות רגשיות אחרות, התנהגותיות וקוגניטיביות. ילדים רבים סובלים מתסמינים טורדניים־כפייתיים וקשיי קשב וריכוז כמו גם מהתקפות זעם, דיכאון, חרדה ולקויות למידה. בקרב רוב הסובלים מההפרעה, פעמים רבות מורגשת עלייה כללית בחומרת הטיקים לפני תקופת ההתבגרות, בין גיל 10 עד 12 שנים, וירידה בתסמינים  בדרך כלל לקראת גיל 18. רק אצל כרבע מהלוקים בתסמונת, סימני ההפרעה נשארים גם בגילאי הבגרות.

מהן הסיבות להופעת טיקים?

הסיבות להופעת טיקים אינן ידועות בבירור, אולם מדובר בשילוב בין גורמים תורשתיים וגורמים סביבתיים. ידוע כי מעורבים מסלולים במוח המעבירים מידע בין קליפת המוח (הקורטקס) לבין הסטריאטום שאחראי על בקרה של תנועות. גורם נוסף המעורב בהופעת הטיקים הוא דופמין, אחד ההורמונים הפעילים בתקשורת בין תאי העצב במוח.

האם מצב נפשי זה או אחר יכול להחמיר או להקל?

עייפות, לחץ וחרדה מגבירים הופעת טיקים בחלק גדול מהילדים, בעוד שעלייה בריכוז ורגיעה מפחיתות את הופעתם.

מהי תסמונת טורט?

תסמונת טורט הינה הפרעת טיקים עם לא פחות משני טיקים תנועתיים ולפחות טיק קולי אחד בזמן כלשהו במהלך הופעת ההפרעה, אם כי לא בהכרח בו בזמן. הטיקים מופיעים פעמים רבות ביום, כמעט בכל יום או לסירוגין, במשך תקופה של יותר משנה, כאשר במהלך פרק זמן זה אין תקופה של יותר משלושה חודשים רציפים ללא טיקים. ההפרעה מופיעה לפני גיל 18, ואינה נגרמת מהשפעה ישירה של חומרים או ממצב רפואי כללי.  

האם הפרעת טיקים ותסמונת טורט הן תורשתיות?

ככל הנראה יש לתסמונת בסיס גנטי, כיוון שהיא מופיעות במשפחות מסוימות בשכיחות גבוהה יותר מאשר במשפחות אחרות. לרוב הסובלים מטיקים יש קרובי משפחה נוספים שסובלים מהתופעה.

מה פירוש השם של התסמונת?

התסמונת קרויה על שמו של הנוירולוג הצרפתי ג'ורג' ג'יל דה לה טורט, אשר תיאר אותה לראשונה במאמר שפרסם ב־1885.

רוב הילדים מספרים על תחושה מקדימה (אי נחת או אי שקט בגוף) לפני הופעת הטיק. לאחר ביצוע הטיק ישנה הקלה, לפחות מסוימת, בתחושה זו.

תסמונת טורט נפוצה יותר בבנים מאשר בבנות ביחס של עד 1:4.

טיקים הם תוצר של מחלה (כגון תסמונת טורט), אבל ישנן גם תרופות העשויות לעורר התפרצות של טיקים. ריטלין היא דוגמא לתרופה שיכולה לגרום לתופעות לוואי של טיקים.

טיפול בטיקים ובתסמונת טורט באמצעות נוירופידבק

הטיפול באמצעות נוירופידבק בטיקים מסייע בהפחתת העוצמה וכמות הטיקים. השפעת הטיפול מורגשת תוך פרק זמן קצר יחסית והתגובה לטיפול זה זהה לגבי כל סוגי הטיקים. נוירופידבק (NeuroFeedback) היא שיטת טיפול מודרנית המאפשרת למטופל ללמד את מוחו כיצד לפעול באופן אופטימלי. לאחר בדיקת QEEG שמסייעת באיתור המוקד העצבי להפרעה, נקבע פרוטוקול טיפול אינדיווידואלי ומותאם אישית לכל מטופל.

כמו כן בדרך כלל אמליץ על צמחי מרפא או תוספי תזונה העשויים לזרז ולהעמיק את הטיפול בנוירופידבק.

כיצד מתבצע הטיפול?

המטופל יושב בחדר הטיפולים וצופה בסרט לבחירתו. המחשב קורא את פעילות גלי המוח של המטופל בעת הצפייה ומתגמל אותו בכל פעם שמוחו פועל באופן תקין: כאשר הפעילות תקינה, רואה המטופל את הסרט באופן חד וברור. כאשר המחשב מזהה פעילות בלתי רצויה, נראה הסרט באופן מטושטש. כך לומד מוחו של המטופל לפעול בצורה מיטבית.  השיטה מתבססת על עיקרון ההתניה.

להלן תשובות למספר שאלות אשר אני נשאלת תדיר:

מוח מורכב ברובו מתאי עצב. תאי העצב מעבירים אותות זה לזה, חלקם אותות חשמליים שתאי המוח מייצרים.
כשמתבוננים בתרשים של הפעילות המוחית מבחינים בכמה סוגי גלים, בעיקר גלי אלפא, גלי ביתא, גלי תטא וגלי דלתא.  גלים בעוצמה חריגה או במיקום חריג מעידים על בעיה.

אלקטרואנצפלוגרף (באנגלית (Electroencephalograph בראשי תיבות: EEG, אא"ג בעברית "רשמת מוח חשמלית".

בבדיקת EEG מודדים את זרמי החשמל הזעירים, שהמוח מייצר בעת פעולתו. 
הבדיקה אינה כואבת, אינה מזיקה ואינה כרוכה בקרינה. בעת הבדיקה לא מוכנס שום חומר לגוף ואין כל השפעה על פעילות המוח. הבדיקה מתבצעת כך: מרכיבים למטופל כובע מדידה, שמכיל גלאים. גלאים אלה רגישים מאוד לזרם החשמלי של המוח והם מקליטים אותו. הגלאים לא משדרים, אלא קולטים את פעילות גלי המוח ומעבירים אותה למחשב.

בעולם נהוגות 2 גישות לקביעת פרוטוקול טיפולי:

  1. הגישה הסטטיסטית. גישה זו קובעת מראש פרוטוקול קבוע לכל מחלה או בעיה. פרוטוקול זה הוא אחיד אך אינו מתאים לכל אחד.
  2. רפואה בהתאמה אישית. עורכים בדיקה מדוקדקת של גלי המוח טרם הטיפול ומשווים את התוצאות לנורמה. הטיפול מותאם אישית לאחר לימוד תבניות גלי המוח של המטופל עצמו.

זוהי השיטה המיושמת אצלנו במכון "גפן".

טכנולוגיית נוירופידבק עובדת במנגנון של משוב. אנחנו נותנים משוב חיובי למוח וכך מלמדים את המוח לפעול באופן תקין. בתהליך הטיפול בנוירופידבק אין כל אמצעי חודרני: לא מזרימים שום זרם חשמלי, לא מפעילים כוח מגנטי ולא מכניסים לגוף חומרים כימיים. אפשר לדמות את תהליך הטיפול בנוירופידבק לילד הלומד לרכב על אופניים. כאשר הילד עולה לראשונה על האופניים הוא נוטה לפול לצד אחד, ואז אנו תומכים בו ומיישרים אותו. אז הוא נוטה לפול לצד השני ושוב אנו מיישרים אותו. הילד נוסע ומרגיש תחושת ביטחון והנאה מכך. באופן זה המוח של הילד לומד מה צריך לעשות כדי להישאר יציב ותחושת הביטחון וההנאה מהרכיבה משמשות כמשוב חיובי.

באופן דומה פועל המוח בעת טיפול נוירו פידבק.

המטופל צופה בסרט וידאו תוך כדי חיבור לאלקטרודה הקוראת את גלי המוח שלו באיזור עליו עובדים במפגש.

במידה והמוח מייצר יותר או פחות מגלי המוח אשר בחרתי עבורו אזי הוא יצליח לראות טוב יותר את הסרט (חדות גבוהה יותר + קול רם יותר). דבר זה מהווה משוב חיובי למוח והוא מנסה לשמר מידה זו של צפיה איכותית ובכך "מתקן" את גלי המוח.

מספר הפגישות משתנה בהתאם לבעיה. מחקרים בעולם מלמדים, שלרוב מרגישים שיפור לאחר מספר קטן של מפגשים (עד 12) והשיפור הולך ומתעצם עם הפגישות. טיפולים בהפרעת קשב וריכוז דורשים 40-50 פגישות לערך, טיפולים בילדים בספקטרום האוטיסטייותר מכך ותלויות במצבו הראשוני של המטופל. עם זאת חשוב לזכור, שמדובר כאן ברפואה בהתאמה אישית. ההתאמה האישית מתבטאת לא רק בבחירת הפרוטוקול הטיפולי המתאים לכל מטופל על פי מצבו, אלא גם בהתאמת מספר הפגישות שאותו מטופל צריך. יש אנשים, שלקותם עמידה יותר ואחרים, שלקותם מגיבה בקלות יותר.

מניסיוננו במכון גפן, שילוב גישה טיפולית זו יחד עם רפואה סינית וצמחי מרפא טבעיים מקצר את משך הטיפול ומגדיל את יעילותו באופן ניכר.

זוהי השיטה עליה אנו נוהגים להמליץ למטופלינו.

לרוב הפגישות נמשכות בין חצי שעה ל40 דק' והתדירות המומלצת היא פעמיים בשבוע.

באופן עקרוני, לאחר שהמוח למד, הוא זוכר זאת לתמיד. ישנם מחקרים שמלמדים, שעשר שנים לאחר הטיפול בילדים עם הפרעות קשב וריכוז, ההישגים נשמרו. מחקרים שבדקו ילדים עם ליקויי למידה הוכיחו כי שנתיים לאחר הטיפול, השתמרו הישגיו. מטופלים שטופלו בשיטה זו ברחבי העולם מדווחים, שגם במצבים אחרים השיפור מתמיד.

לאחר אימון נוירופידבק מוצלח, התרופות המכוונות לתפקוד מוחי עשויות שלא להיות נחוצות יותר, או שהן עשויות להידרש במינון נמוך יותר, כאשר המוח משתלט על תפקידה של הרגולציה. ירידה זו בתרופות בולטת במיוחד כאשר התרופות ממלאות תפקיד תומך. בכל מקרה, מרפאתנו מפנה את המטופל אל הרופא אשר רשם לו מלכתחילה את התרופה והוא אשר מורה על הפסקת הטיפול.

מנסיוננו, רובם המוחלט של המטופלים אינם זקוקים עוד לתרופות מתום סדרת אימוני הנוירופידבק.

המלצות